Om satsningen ”varsin” i Stenungsund

Visst är det fantastiskt att en liten kommun som Stenungsund tar ett så stort kliv som de gör nu. En dator till varje elev i skolår 6-9 i hela kommunen på ett bräde. Ekonomiskt naturligtvis en jättesatsning, och förhoppningsvis kommer satsningen att spridas neråt i åldrarna inom kort.

För mig personligen innebär satsningen en nytändning i mitt yrke. Vi  har inte ens gått på sommarlov än och jag ser redan fram emot hösten.

Jag har varit datorbunden ända sedan universitetstiden. Det var då Umeå Universitet bekostade gratis fiberkoppling till de studentbostäder där jag bodde, vilket ju var helt otroligt häftigt för en fattig student. Betänk att det här var 1997, den normala internetuppkopplingen var ett uppringt modem, och hastigheten var runt 56 kbit/s. Det var där och då jag vande mig vid att ständigt vara uppkopplad. Vi använde program som ICQ där vi kunde chatta och skicka filer. Vi hade egna FTPservrar, och vi spelade Quake 2.

Jag upptäckte skinz.org, deskmod.com och customize.org, så småningom öppnades DeviantArt.com och där spenderade jag också en ohyggligt massa tid. Både Custo och Deviant finns fortfarande kvar och framförallt DeviantArt är fortfarande idag en levande och spännande community.

Det är den här världen som jag var och är en del av jag vill använda mig av i undervisningen. Varje elev kommer ha en dator i klassrummet och jag vill förmedla hur jag tycker att internet skall användas, och förhoppnings kommer jag kunna stödja eleverna i deras sätt att använda nätet i framtiden.

Jag vill använda nätet med kommunikation i fokus. Hittar du inte svaret? – Fråga någon! Har du svårt att komma vidare? – Skicka ett utkast och be om respons! Jag vill skapa ordentliga plattformar för elever där de kan umgås över klassrumsgränser och tidsbegränsningar.

En dator till varje elev startas upp i Stenungsund höstterminen 2010, 13 år efter det jag fick gratis bredband i Umeå. I teknikutvecklingstid är det vansinnigt länge, och det är verkligen på tiden att även grundskolan börjar ta det här klivet. Det är inte ett kliv in i framtiden, det är ett kliv ut ur dåtiden! Äntligen – Vad kul det skall bli!!!

// Petter

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

