Demokratiprojekt

Under den senaste månaden så har jag genomfört ett demokratiprojekt i min sjua, en del av er kanske har följt utvecklingen på vår arbetslagsblogg. Projektet gick ut på att visa hur en person eller en grupp kan påverka samhället genom att göra sin röst hört.

Den här gången gick det riktigt bra och eleverna blev uppmärksammade av både tidningar och lokal TV vilket ju var väldigt roligt, och för mig en aning överaskande. Det är ju inte första gången jag genomför det här projektet, men tidigare så har vi knappt kommit utanför väggarna på skolan.

Vilken var skillnaden?
Jo det var egentligen enkelt att se vilken skillnaden var. Internet och web 2.0. I och med att jag arbetar ganska intensivt med att lägga om min undervisning för hösten när kommunen kör igång sin varsin satsning så uppmuntrade jag eleverna att använda sig av de sociala medierna, och digital kommunikation. Visst är det häftigt att se hur ett gäng 13 åringar med dator, internet och de sociala medierna kan få TV att vilja komma och göra en intervju.

Hur går jag vidare med det här?
Jag har varit övertygad om det innan, men nu blev det alldeles klart för mig. Tillgången till internet är en demokratisk rättighet för alla människor i dagens samhälle. Det blir viktigare och viktigare att kunna delta på nätet.

1-1 projekten runt omkring i Sverige är starten på en utveckling där skolan kommer att få ta det ansvaret. För det handlar inte om tillgången till dator och bredband i hemmet, även om det också är en viktig del. Det handlar naturligtvis om kunskap!

Läroplanen tar upp demokrati på så många sätt, men det viktigaste utifrån min synvinkel är följande.

”Det är inte tillräckligt att i undervisningen förmedla kunskap om grundläggande demokratiska värderingar. Undervisningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt deltaga i samhällslivet.” (Lpo 94)

Kan vi bortse från att samhället har förändrats och att internet numer är en viktig och självklar del av samhällslivet? Nej det är klart vi inte kan! 1-1 projekten kan inte vara projekt länge till, de måste bli en självklarhet på alla skolor i hela Sverige annars ser jag ingen möjlighet att uppfylla ovanstående.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

