Republik? Vem bryr sig?

Dagen efter ett spektakel som man inte kunde undvika hur mycket man än ville!

Jag är inte och har aldrig varit rojalist, jag är inte heller republikan, jag är helt enkelt ointresserad av en i mitt tycke ganska ointressant del av det svenska statsskicket. Vem som är statschef och hur det går till när de får sitt jobb spelar i mitt tycke ingen roll över huvudtaget.

Att det sedan är ganska konstigt att en odemokratisk institution kan vara demokratisk vald är en helt annan sak. För hur vi än vänder och vrider på det så är en majoritet av det svenska folket för ett kungahus och allt det innebär.

Nåja, för mig är monarkin något vi kommer ha kvar tills ätten Bernadotte dör ut eller att ingen längre vill ta över tronen. Det senare är väl antagligen troligare än det förra. I det läget får vi skriva om våra lagar och göra något åt det.

… Nåja hoppas personerna i fråga blir lyckliga!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

