Midsommarfunderingar

För mig är midsommar en av de där milstolparna under året. Dagar som återkommer och som gör att jag känner mig lite äldre, funderar över hur det varit och vad som kommer.

Vad har varit?
En sak jag upptäckt under första halvåret 2010 är att människor har börjat ta sig friheten att vara arga, otrevliga och hotfulla jämtemot mig i olika situationer. Det är framförallt föräldrar till mina elever som under ett antal tillfällen under våren ringt upp och skällt ut mig helt och hållet baserat på vad deras barn har berättat om vad jag har gjort. Om jag förtjänade utskällningarna eller inte lämnar jag därhän även om jag har min klara bild av det, men jag kan ju ha fel. Det som är intressant är att det tydligen är ok att ge sig på en lärare med alla medel som överhuvudtaget finns tillgängliga för att stödja? underlätta? hjälpa? sina barn. Eller handlar det om att jag som lärare är deras slasktratt där de kan häva ur sig sina frustrationer?

Det är vanligt! Under vårterminen 2010 så har jag blivit uppringd flera gånger och fått ett några mail där jag har blivit otrevligt bemött av föräldrar. Hot har funnits med i bilden i några av fallen och det har gått så långt att det blivit ett arbetsmiljöproblem. Jag mår dåligt av det! Tyvärr så finns det ingen vana inom skolan att hantera den här typen av händelser. En sak som gör det värre är att jag som lärare förväntas vara tillgänglig i mitt hem, vilket innebär att mitt hemtelefonnummer är tillgängligt för dessa föräldrar vilket också gör att jag inte ens kan slappna av när jag kommer hem.

Det här är en sak som allvarligt gör att jag funderar på att sluta som lärare och försöka hitta något annat att göra.

Vad som komma skall?
Trots ovanstående så skall hösten när den drar igång igen efter en förhoppningsvis underbar sommar bli fantastiskt rolig. Jag har berättat om det förut men jag drar det igen. Stenungsunds kommun där jag jobbat har beslutat att satsa på en laptop till varje elev. I Stenungsund så kallar vi satsningen varsin istället för en till en som man gör överallt annars men det betyder samma sak.

För mig kommer det innebära att jag kommer lägga om mitt arbete inne i klassrummet helt och hållet. I mina planer så ligger framförallt användandet av sociala medier och kommunikation mellan mig och mina elever och mellan eleverna i centrum Jag vill bryta ner de gränser som ramar in undervisningen för att skapa mer naturlig inlärning. Med naturlig så menar jag inlärning som sker när och där eleven lär sig bäst.
Kan jag skapa kommunikationskanaler som kan överbrygga de geografiska begränsningarna och framförallt de tidsmässiga begränsningarna så kommer det bli möjligt för varje elev att lära där och då det passar för dem.

Visst låter det spännande och kul?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Själv lämnar jag aldrig ut mitt hemnummer till elever/föräldrar, utan endast mitt mobilnummer (även i skolkatalogen). Dessutom är jag noga med att poängtera både för eleverna och deras föräldrar att om jag är upptagen med annat – äter middag, nattar barn etc. – så skickar jag en upptagetton till dem. Då är det bara att ringa upp lite senare eller skicka ett mejl.

    Jag är också mycket noggrann med att poängtera för dem att om de ringer på mitt hemtelefonnummer, så stör de. Denna strategi funkar mycket bra!

    Svara
    • Hej
      Jo jag har också din strategi och den fungerar mycket bra, men under det senaste halvåret så har det inte riktigt varit så. Det har hänt något i relationen lärare föräldrar på något mystiskt vis. Jag kan inte sätta fingret på vad. Det kan ju bero på att jag har haft otur med personer, och jag hoppas att det är så.

      Svara

Kommentera

