Kategorier, ämnesindelning och sökning på nätet

Jag har funderat vidare på hur vi skulle kunna skapa ett mera lättarbetet internet där kunskap är mer lättfunnen och finns på rätt plats tillsammans med kunskap som är närliggande.

Traditionellt så har skolan delats upp i ämnen efter en modell vi alla har i ryggmärgen, och är överens om. Historia, Fysik och Engelska är alla ämnen som vi vet vad de innehåller, och de gör en första grov indelning av kunskapen för oss. Kan vi på något vis skapa indexeringstjänster som delar in information på nätet efter ett liknande men mer finfördelat mönster?

Kolumner
Vad jag skulle vilja ha som svar på en sökning på nätet är ett kolumnsystem där kolumnen längst till vänster ger en grov indelning liknande vår ämnesindelning och sedan kan man klicka sig närmare och närmare det man är ute efter. Det kan kanske fungera så här!

Gör en sökning på nätet:

skola  > sverige > betyg

Så får jag ett kolumnsystem som svar där jag i första kolumnen får välja skolform, andra kolumnen kan jag välja land, och i den tredje får jag sidhänvisningar. Kan jag sedan välja ett annat land eller en annan skolform så gör jag det med ett klick i en av kolumnerna och kan snabbt söka vidare och skapa sammanhang för kunskapen.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

