Digital kompetens i skolan

”När datorn kommer in i klassrummet så måste läraren lära sig att inte vara den som kan mest!”

Har ni hört det påståendet någon gång?
Jag har hört det om och om igen under de senaste åren, och jag blir lika irriterad varje gång. Anledningen till att jag blir irriterad är dels att de som säger det förutsätter att ungdomar kan mycket om datorn och internet och att läraren inte vet mycket. (Vilket är falskt.) Samt det värsta i mitt tycke att lärare inte accepterar att inte veta mest! Vad pratar de om, jag är i situationer varje dag med mina elever där jag inte vet mest.

Men varför måste vi som lärare lära oss att inte veta mest?
Varför kan vi inte se till att vi ha den digitala kompetensen så att vi kan hjälpa våra elever att utveckla sin kompetens när det gäller internet, sociala medier, film redigering osv. Jag vill att jag som lärare skall veta mer än mina elever så att jag kan lära dem. (Men det är inte möjligt när det gäller allt!)

Jag menar hur är det möjligt för en skola  att verka i den nya världen där den digitala kompetensen är central och viktig om inte skolans lärare är kunniga och kan hantera verktyget?

Vilka är de viktiga saker som varje lärare bör veta om det digitala verktyget?
Har ni använt PIM? Jag tycker att det är en ganska bra sammanfattning av vad varje lärare bör veta, även om jag tycker att avsnittet om sociala medier och kommunikation är lite utdaterat, med tanke på hur det ser ut idag. (Uppdatering kommer säkert snart, det är inte enkelt att hänga med.)

Vi som lärare behöver inte vara några datormästare.
Vi behöver inte kunna skriva egna program, eller ens kunna designa en websida. Men vi bör veta hur man redigerar ett dokument i en ordbehandlare, eller hur man lägger nytt ljud över film i en filmredigeringsprogram.

Vi bör verkligen kunna hitta på nätet, och kunna använda sökmotorer och och tillgång till länksamlingar osv för att guida vår elever i jakten på kunskap. Det är här den verkliga lärarkunskapen i den nya världen finns. Vi pysslar med kunskap och det är egentligen det Internet handlar om. Det är en gigantisk samling av kunskap, och vi måste kunna hitta det relevanta och det intressanta.

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Intressant inlägg! Datorer och internet ligger ju i många ungas intresse idag.
    Antar att du själv är lärare?

    Svara
    • Ja, jag är lärare det märks nog.

      Jo internet är ju en kommunikationsväg som inte riktigt används i skolan fullt ut ännu. Det är ganska trögt att förändra saker och ting i den världen. Det är väl därför jag är intresserad av det och försöker göra någonting åt det.

      Svara
  2. Thomas

     /  7 juli, 2010

    2 saker: En vanlig elev vet nästan inget om hur internet funkar. Det är ofta en myt man får höra. Det de kan är msn, Bilddagboken och Facebook. De vet troligtvis att man kan söka på Google och att Wikipedia ofta hamnar högst upp i sökresultatet. Allt annat är som en grå sörja för de flesta.

    Ditt sista stycke är kanske det viktigaste. Idag får lärare inte lära sig att hitta på nätet, informationssökning borde vara en av de viktigaste delarna i lärarutbildningen med den finns inte ens med. Hur ska en lärare kunna hänvisa till en annan, bättre sökmotor än tex. Google om eleven frågar om ett specifikt ämne?

    Svara
    • Exakt! Det är det jag är ute efter. Ungdomars påstådda überkunskaper om datorer och internet är en myt. De är konsumenter av det de känner till, men de kan inte så mycket, och det är där vi som lärare kommer in i bilden.

      Tack för kommentaren! 😀

      Svara
  3. Jag har ikväll skumläst flera av dina blogginlägg och några lite mer noggrant och jag hittar så mycket tänkvärt och bra saker som ger mig fördjupad förståelse. Som skolbibliotekarie tänker jag alltid i termer av digital kompetens och att det är en av huvuduppgifterna för en skolbibliotekarie att tillsammans med lärarna vägleda eleverna i källkritik, informationssökningsstrategier, upphovsrätt, ämnesord och att värdera och sovra info mm. Jag tänker att skolbiblioteken ibland är en underutnyttjad resurs för detta ändamål (av många olika skäl) Jag ser fram emot att följa er en till en satsning, spännande.

    Svara
    • Tack för att du läser och kommenterar, det blir så mycket roligare och bättre då.

      Ja absolut, skolbibliotekarierna och skolbiblioteken i stort borde absolut få en roll i den här utvecklingen, och jag ser fram emot att kunna diskutera den här utvecklingen.

      Svara
  4. Det låter bra. Jag tänker att dialog, samverkan och samspel leder till utveckling och ännu mer dynamik.

    Svara

Kommentera

