Kommun eller stat – vem är det som bestämmer?

Nu vill inte jag vara den som är den, men känns inte nedanstående citat lite som… ”Allt du säger plus en miljon”… kommentaren som i alla fall jag använde ibland när jag ville vinna diskussioner med mina syskon. I det här fallet är det dock 12 miljarder och inte bara en miljon.

”En rödgrön regering avsätter alltid minst 12 miljarder kronor mer än regeringen till välfärden – där skolan ingår som en bärande del. Om regeringen föreslår nya steg i förvärvsavdraget eller ytterligare skattesänkningar för höginkomsttagare kommer de rödgröna att använda dessa resurser till investeringar i jobb, välfärd och klimat.Dessutom kommer varje ny krona regeringen föreslår till välfärden att matchas av de rödgröna. Sammantaget innebär detta att en rödgrön regering under alla omständigheter kommer att investera minst 12 miljarder mer än regeringen i välfärden under åren 2011 och 2012. Det behöver skolan för att förbättra kvalitet, likvärdighet och nå kunskapsmålen.”
http://www.rodgron.se/wp-content/uploads/2010/07/skolrodgron.pdf

Nåja, det var egentligen inte den delen som det här inlägget skulle handla om, jag kunde bara inte låta bli. (förlåt)
Det skulle handla om det här citatet egentligen

”Ett av de viktigaste mål på skolans område som vi rödgröna sätter upp är att anställa fler behöriga lärare. Klasstorlekarna ska bli mindre. Utgångspunkten är att lärartätheten ska vara minst 9 lärare per 100 elever. Insatserna ska vara förenliga med det som ekonomin tillåter.”
http://www.rodgron.se/wp-content/uploads/2010/07/skolrodgron.pdf

Jag står helt bakom det målet, men det jag saknar i de här och alltid saknar när politiker börjar diskutera lärartäthet på central nivå. Är att det är just politiker på central nivå som diskuterar det. Inte de kommunpolitiker som faktiskt kan göra något åt det och få en förändring till stånd. den här typen av vallöften är helt meningslösa och bör inte tas i beaktande. Vad kan en central regering göra i ett decentraliserat system?

För mig är det här den springande punkten i hela ”förstatliga skolan” diskussionen. De centrala styrsystemen har inte möjligheten att påverka detaljer i kommunernas skola, såsom lärartäthet osv. För att få det så behöver skolan i så fall förstatligas igen.

Motargumentet mot ett förstatligande av skolan är framförallt att skolan behöver frihet för att kunna utvecklas och vara kreativ.

Det håller jag med om till hundra procent, men för att få en kreativ och fri skola så behöver staten ta över huvudmannaskapet.

Hur får vi ihop det nu? Hur kan en mer centraliserad skola i Sverige vara mer självständig?

I ett statligt system så kan den enskilda skolan och den enskilda rektorn på varje skola få mer frihet att styra sin verksamhet i en egen vald riktning. I dagsläget så är det kommunerna som styr den enskilda skolan = mindre frihet och mindre kreativitet för eleverna.

_______________________________

Kan någon förklara skillnaden mellan de rödgrönas och alliansens skolpolitik. Alltså de verkliga skillnaderna. Jag ser dem inte och skolan är totalt avgörande för mig hur jag röstar till hösten.

_______________________________

Uppdatering – bara för att klargöra vad jag menar.

Skolan styrs på två sätt.
Dels genom skollag, läroplan och kursplaner som regeringen på central nivå beslutar om för hela Sverige.
Dels genom de ekonomiska förutsättningarna som varje kommun lägger på skolorna och hur de avgör hur de skall driva verksamheten.

Så vem bestämmer egentligen hur skolan skall drivas? Vem bestämmer hur många lärare som skall anställas? Vem avgör hur mycket resurser som skall användas till just skolan i kommunernas ansträngda ekonomi?

Lämna en kommentar

Kommentera

