HT 2010 – Varsin!

Ok det börjar bli dags att dra igång nu! Inom en snar framtid så skall jag och mina kollegor undervisa i klassrum fulla med datorer. En laptop till varje elev. Ett ständigt öppet fönster till världen för varje elev! Alla information som någonsin kan behövas vid fingertopparna – bara några klick bort! 30 bra filmredigerings utrustningar i klassrummet!

Märks det att jag är taggad och tycker att det skall bli roligt? Jo jag misstänker att det lyser igenom lite.

Att göra lista för höstterminen!
Under HT 2010 så vill jag starta upp, och prova följande saker med mina klasser.

  1. Klassblogg
    Jag vill anväda mig av P2 temat här på WP för att jobba med en klassblogg som diskussionsyta. Fokus för mig här är demokratifrågan i första hand.
  2. Personliga bloggar  för eleverna som presentationsyta.
    För att enkelt kunna posta både, text, bild och film. Bloggen ger ju enkel möjlighet för att presentera många olika saker.
  3. Skapa kontaktytor mellan elever för att skapa en lärande miljö.
    Här tänker jag mig Twitter,Facebook, IM tjänster typ Skype osv. Jag vill också att det skall bli självklart att Skypa mig, eller skicka ett facebook meddelande om man har någon fråga när man sitter hemma och pysslar med sin uppgifter.
  4. Öka kommunikationen mellan oss lärare på skolan.

Det är de 4 punkterna som jag vill arbeta med nu. Fler idéer kommer säkert och kanske till och med blir viktigare under året, men just nu är det de här sakerna jag går in i terminen i ett första läge. Jag begränsar mig lite avsiktligt eftersom det ofta blir för stora tuggor när jag sätter igång.

Fler tankar och idéer kommer när de kommer. Rapporter om hur det går kommer så fort terminen drar igång det är ju ändå tre veckor till eleverna kommer och jag har fortfarande semester. Några dagar till!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

