Försöker reda ut en sak för mig själv

I fredags så hade vi en dag där vi skulle träffas över alla stadier på vår F-9 skola. Anledningen var att börja, eller kanske snarare fortsätta en diskussion om hur vi skall kunna utveckla och använda oss av det faktum att vi är en skola för barn i åldrarna 6-15.

En tanke som kom fram var att vi skulle utnyttja datorer och internet för att kunna närma oss varandra, kunna diskutera pedagogik. Att skapa ett forum för oss på Stora Högaskolan där vi kan mötas.

Kul tänkte jag och började undersöka hur det skulle kunna ske. Jag var ut efter ett bra forum där det är trevlig och enkelt att vara. När jag surfade runt för att hitta alternativ så började frågorna snurra i mitt huvud.

Hur skall det se ut?
Vilka skall vara där?
Hur stängt – öppet skall det vara?
Finns inte redan de här nätverken? Se på Dela som Niklas Karlsson tipsade mig om, där finns ju allt det vi efterfrågade. Då återkommer vi till föregående fråga. Finns det någon poäng med att stänga ett sådant här nätverk för en skola eller skall man sträcka ut handen och bjuda in allt och alla?
Kan de vara bra att de som är i forumet vet att det är en mindre krets som kommer se, läsa och tycka?

Nu har jag kommit fram till att jag vill skapa någon slags gruppblogg, där vi kan dela med oss av det vi tänker och funderar på samtidigt som det kan vara en hubb, eller ett nav för vidare diskussion på redan existerande nätverk, som Dela!.

Kan det vara något?
Är WordPress det bästa verktyget? (Jag lutar åt det.)
Vilket tema skall man i såfall använda? (Jag lutar åt P2 efter som det är enkelt att posta inlägg.)
Kan Ning vara värt pengarna? (1500 är ju inte så mycket.)

Ja jag försöker reda ut det här för mig själv idag, men än så länge är det mest frågor. Det kanske är enkelt för någon av er, men inte för mig.

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hej!
    Då ning nu kostar pengar vill jag tipsa om grou.ps istället. Samma upplägg som ning men fortfarande gratis. Ett stängt forum för skolan kan främja diskussionen kring skolrelaterade frågor som är interna. Att sedan nyttja tex Dela är givet 🙂

    /Peter

    Svara
  2. Hej

    Tack för inputen, jag står och stampar. Funderade på grou.ps, men jag kom inte riktigt överens med gränssnittet. Kanske skall ge det lite tid och lära mig det.

    Tack

    // Petter

    Svara
  3. I övrigt tycker jag att wordpress är lättarbetat för de flesta. Det går att lägga sig på den nivå man vill, själv pillar jag gärna php-kod i mallarna, men för de flesta är det bara att tuta o köra utan strul.

    /Peter

    Svara
    • jo jag fastnade nog för WP tillslut. Sitter idag och pillar med en gruppblogg för kollegorna. Går ju att göra så mycket med WP:s verktyg och dessutom är jag ganska hemma här så jag kan göra det utan att lära mig något nytt vilket inte känns som att jag har tid med just nu.

      // Petter

      Svara

Kommentera

