Förstå varför

Jag har två käpphästar i min undervisning. Båda två står i rubriken i det här inlägget, jag säger de båda orden så många gånger till mina elever att jag till och med har fått en nidvisa sjungen om mig på en avslutning en gång, där ordet varför var väldigt centralt.

De här två orden är de viktigaste i dagens och framtidens lärande. Våra ungdomar behöver förstå varför! Utan förståelsen är kunskap inte värd något.

I ett tidigare inlägg så har jag diskuterat vikten av att ha ett sammanhang att placera sin kunskap i. När det gäller förståelse så är det sammanhanget helt och hållet nödvändigt. Skall varförfrågan kunna besvaras behöver kunskapen ha en struktur, och fungera som en vägvisare.

Med förståelse så menar jag egentligen två saker. Dels förmågan att se sammanhang och kunna förklara hur saker och ting hänger ihop, och dels så menar jag förmågan att kunna se någonting helt nytt och okänt och kunna koppla det till det som är känt. Bägge dessa förmågor baseras på erfarenhet och förmågan att se mönster och sammanhang som kan vägleda.

I framtidens samhälle där nya helt okända saker kommer i våran väg med en allt högre frekvens så kommer vi vara tvungna att angripa det nya utan att ha all bakgrunds information. Jag lyssnade på Troed Troedsson här om dagen och ha visade det tydligt i hur vi gör när vi köper en ny mobiltelefon. Antingen kan vi spendera fyra dagar och läsa hela manualen, eller så kan vi prova och använda oss av våra erfarenheter.

Skolan skall ju förbereda våra ungdomar för deras senare liv, och skall vi kunna göra det så behöver vi lära dem att förstå. Både det de har kunskap om och det nya som de inte vet något om.

Jag antar utmaningen

Game on!

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Tweets that mention Förstå varför | SH Petters blogg -- Topsy.com

Kommentera

