I mitt jobb har jag 150 ”vänner”

En skola är en komplex organisation med otroligt många människor med olika uppgifter inblandade. Vi har elever, lärare, administrativ personal, rektorer, vaktmästare, matsalspersonal, städ och föräldrar till elever. Jag som lärare träffar varje vecka ca 100 elever, 40 lärarkollegor, 5 personer som arbetar med att hålla lokalerna i ordning, 3 personer som sköter administrationen, 2 som lagar min mat och 3 rektorer. Dessutom har de 100 eleverna ca 200 föräldrar som jag kan träffa indirekt genom mitt möte med eleverna.

Så varje vecka har jag kontakt med ca 153 personer med en möjlighet att mitt agerande och vad jag gör påverkar ca 200 till!

Det kanske inte är en stor siffra i jämförelse med många andra yrken, skillnaden med en skola är att jag behöver ha en relation med varenda en av de där personerna. Jag kommer träffa dem imorgon igen, de kommer inte åka hem så småningom, och det är inte tre veckor tills jag träffar dem igen.

Därför bygger jag relationer, jag vårdar dem och ser till att de är så bra som möjligt. Jag är inte kompis med alla dessa 153 personer, jag kanske inte ens tycker om dem! Dock så behöver jag i min yrkesroll kunna samarbeta med dem, så relationen måste fungera.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Härmed utropar jag mig själv som relationspedagog « SH Petters blogg

Kommentera

