”Steppa på katedern!”

Jag gillar att vara i klassrummet. Det är något speciellt med att följa 30 personers utveckling över tid. Från de första trevande stegen när något nytt presenteras och kastas upp i luften, till den dagen då man knäcker vad det hela handlar om till då vi slutligen tillsammans har bemästrat det hela.

Men det finns även en tjusning med ett enstaka nedslag i en helt ny grupp.

Igår blev jag inkastad på en Spanska lektion för år 6. När jag säger inkastad så menar jag faktiskt inkastad. Telefonen ringde 5 minuter innan lektionsstart så det var bara att slänga sig in och ”steppa på katedern!” Jösses vad roligt det var. Till historien hör att jag inte kan ett ord spanska, vad jag däremot kan är historia och geografi – vilket ju ger mig möjlighet att köra lite realia. Spanien, Sydamerika, Columbus, Inka, Maya, Påvens uppdelning av världen mellan Spanien och Portugal, ledde in på påvens makt under medeltid och renässans, ledde in på bannlysningar och kungar ståendes i snö, ledde in på Vatikanstaten och Peterskyrkan, visade bilder både från kyrkan och Sixtinska kapellet, ledde in på massa andra saker.

Min realialektion blev ett samtal mellan mig och 28 12 åringar.

Det var underbart roligt.

Jag gillar att vara i klassrummet!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

