Tankar kring bedömning

I skolan bedömer vi elevers kunskap, det är ett av våra viktigaste uppdrag och ett av de svåraste. Vad är det vi bedömer? Bedömer vi innehållet, eller bedömer vi formen? Hur se vi förbi formen i arbetet för att se vad eleven egentligen kan och behärskar?

För att kunna gör det så måste vi vara säkra på vad det är vi bedömer från början. Provet eller uppgiften som skall bedömas behöver utformas utefter målen som eftersträvas. Då kan vi leta efter de kunskaper som vi vill ha, utan att distraheras av den långa välformulerade texten, eller kanske tvärt om den korta texten med dålig svenska och överstrukna meningar på ett knövligt papper.

Hur vi sedan använder vår bedömning är en helt annan sak!

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: