Politisk opartiskhet

Jag är en person med rätt starka åsikter, en person som engagerar mig, en person som (av någon anledning) vill att andra människor tänker och tycker som jag. Tja som alla andra, eller?

Samtidigt är jag lärare. SO lärare dessutom. Jag hamnar rätt ofta i situationer där jag skall vara opartisk i min yrkesroll, situationer där det är viktigt att jag som lärare inte skall påverka mina elever i deras åsiktbildande. Jag har som uppdrag att presentera och vara opartisk, inte att tycka.

Min person och min yrkesroll kommer i konflikt här, och för mig är det rätt svårt och jobbigt. För professionell i mitt uppdrag det är jag, och jag skulle aldrig komma på tanken att vara den som styr in mina elever att tycka som jag, men samtidigt vill jag bara skrika.

När det kommer till situationen med Sd blir det ännu svårare. Demokrati bygger på att alla har rätt att säga och tycka vad de vill. Min demokratisyn bygger på alla människors lika värde och alla människors möjlighet göra det de vill. För mig är gränser mellan länder något förlegat och på sikt förhoppningsvis också något som kommer försvinna. Vi bor alla på denna jord, därför har alla de rättigheter jag pratar om. Så Sd:s politik om begränsas invandring och stärkandet av nationen och den ”nationella särarten” (jag jag ryser) är i mina ögon högst odemokratiskt.

Enligt läroplan skall jag fostra eleverna till att bli demokratiska medborgare i Sverige. Hur går det ihop med Sd: s politik?

Jag vet rent formellt är det egentligen jätteenkelt. Sd är ett parti som alla andra och jag behandlar dem som sådant i klassrummet. Presenterar deras åsikter, talar om vad det innebär för olika människor, och vad det kan ge för resultat. Försöker låta eleverna bilda sina egna uppfattaningar.

Men inombords vill jag skrika!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Det finns bara ett sätt: ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem”.

    –inte Voltaire, utan E. B. Hall (i alla fall enligt wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Voltaire#Jag_delar_inte_dina_.C3.A5sikter…)

    Svara
  2. Håller naturligtvis med, svårt att inte hålla med. Svårt att göra i praktiken dock, utan att påverka…

    Svara

Kommentera

