Organisera eller minnet sviker vid 30

Jag är 34 snart, och jag börjar märka att mitt minne börjar svika mig. Jag har fram till för ett par år sedan levt i ett löspappersystem, jag hade postitlappar på strategiska ställen för att komma ihåg viktiga saker. Jag vill bara vara tydlig med det fungerade väl sådär, men det fungerade.

Det gör det inte längre!

Så hur hittar man ett sätt att organisera sig så att det fungerar? Hur gör man för att komma ihåg? Hur gör man för att ha framförhållning? Hur gör man för att hitta sina saker?

Jag försökte lära mig att använda mig av en kalender, men det stöp på att jag skrev ner men kollade inte i den.
Jag försökte att skapa mappar, pärmar och annat som skulle  göra mig mer organiserad, men det stöp på att jag ändå fortsatte att lägga allt i en och samma hög.
Jag har inte ett tillräckligt bra ordningssinne. (Eller som jag brukar säga, min kaoströskel är något högre än andra människors.)

Min räddning blev datorn, Google kalender och telefonen. Nu kan jag alltid skriva upp viktiga möten, sådant jag måste göra och sådant jag måste komma ihåg. Jag kan skriva ner det på telefonen eller på datorn, och det finns automatiskt överallt.

Molnet räddade mig!

Automatiken blev det som gjorde att det fungerade. För jag kunde fortsätta mitt löspappersystem, och automatiken gjorde att det samlades på ett och samma ställe. Jag behövde egentligen inte ändra på mig, utan tekniken löste mitt problem.

Världen anpassas till mig = jag vann!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

