Prov, vara eller inte vara?

Som lärare har jag en ganska osäker inställning till användandet av prov som en del av undervisningen. Dels så använder jag mig av prov för att testa kunskaper för att underlätta bedömning. Dels så anser jag att det inte går att bedöma en elevs kunskaper utifrån ett prov tillfälle.

Elever gillar att ha prov!
Sedan så är jag väldigt noga med att variera undervisningen och examinationsformer så att alla elever få chansen att göra det som passar dem. För en del elever, eller ja faktiskt enligt in erfarenhet ganska många, passar ”plugga inför provet upplägget” väldigt bra. De lär sig mycket och de tycker att det är behagligt. När jag individualiserar examinationsform helt så är det alltid kanske en tredjedel av klassen som vill ha prov som slutpunkt. De gillar att få uppgifter, genomgångar och sidor i boken att läsa på. Då vet de vad de skall göra.

Vad lär sig elever genom att ha prov?
Högstadieelever är på väg att bli vuxna. De kommer att genomföra minst tre skolår till efter det att jag släppt iväg dem. De kommer bli utsatt för prov på gymnasiet. Dessutom så blir det ju fler och fler nationella prov i år nio. SO ämnena är väl näst på tur. De lär sig att ha prov helt enkelt. Dessutom är ju provdatumet en motiverande faktor. Det kan vi inte komma ifrån. Det annalkande provdatumet gör att eleverna känner att det här måste jag lära mig, för jag vill skriva bra på provet. Det är väl egentligen den springande punkten när vi motiverar användandet av prov för oss själva – Det motiverar.

Skall vi behöva ha prov?
Jag skulle helst inte ha prov. För mig är det en liten del i min totala bedömning av en elev. För mig är lärprocessen, frågorna, kommunikationen i klassrummet det viktiga. En fredagmorgon som den här när jag sitter och skriver kanske kan vara en bra dag för mig, men en oändligt dålig dag för Kalle. Hans resultat på provet motsvarar antagligen inte hans kunskaper.

Som sagt jag är osäker på vad jag tycker.

Prov eller inte?

Det blir några stycken, men inte så många som någon slags kompromiss.

Prov i en digital lärmiljö återkommer jag till – för det är intressant!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Håller med dig till fullo. Prov har en plats i elevers hjärtan och vi kan nyttja formen för viss bedömning. Ibland är som sagt själva pluggandet till provet det som kan bedömas. Att säga att ett prov ska genomföras om en vecka leder till grym aktivitet både i skolan och hemma. Sedan kan provet vara att man muntligt diskuterar igenom avsnittet i helklass, eleverna blir helt paffa men visar på bra kunskap muntligt. En fuling 😉

    Även för mig är prov en liiiten del av min bedömning och då enbart inom matematikämnet. Övriga ämnen undviker jag prov helt. Att dela ut poäng på prov är för mig främmande och att nå en poängsumma och säga att du nådde G nivå är att betrakta som tjänstefel….nästan. Kunskap som i slutet betygsätts ska vara ALL kunskap som eleverna innehar, proven kan användas som bekräftelse att lärarens och elevens bedömingsnivå ligger rätt…finns mkt att skriva om detta 🙂

    Svara
  2. Håller helt och hållet med dig om prov och betyg, men kan man prata om provbetyg? Dvs. på det här provet utifrån de mål som vi har arbetet mot och bedömt emot så har du nått detta betyg på det här provet.

    Svara
  1. Prov med internetacces « SH Petters blogg

Kommentera

