Hur det fysiska rummet påverkar lärande

Jag jobbar på en högstadieskola. En skola som byggdes så sent som 1999. En skola som byggdes för arbetslagsarbete, och att eleverna skulle ha ett sk. hemklassrum. Personligen så sympatiserar jag med den idén, dvs. att eleverna skall ha en plats som är deras. En plats som de kan känna sig trygga i.

Tyvärr så tycker jag inte att det fungerar i praktiken.

Det fysiska rummet – dess stämning – är viktigt för lärande och koncentration. Min erfarenhet av hemklassrum är att det blir stökigt fort och att lokalerna slits väldigt mycket. Anledningen till det är att vi vuxna rör sig ut och in. Vi kommer in en timme i eleverna rum, sedan går vi vidare till nästa ställe. Vi kan röja, och städa upp tillsammans med eleverna, men vi har inte chansen att sätt vår prägel på rummet. Så som vi vill att det skall vara.

I de lägre åldrarna, innan ämneslärarna börjar vandra så har klassläraren rummet tillsammans med sin klass. Här finns den positiva stämningen, lärare och klass skapar det tillsammans.

Det är den stämningen jag är ute efter. Ett rum skapat för lärande.

Kan vi återgå till ämnessalar?

Ett rum som har facklitteratur i hyllorna. Relevanta bilder på väggarna.

Jag skulle älska det. Att ha en egen sal! Att kunna skapa ett rum som främjar inlärning, som kan skapa lugn. En sal där jag kan välkomna eleverna istället för att jag kommer in till dem.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

