Härmed utropar jag mig själv som relationspedagog

Har läst Christermagisters underbara blogg och två inlägg om relationer har fått mig att ta upp tråden igen.

http://christermagister.wordpress.com/2010/10/28/relationspedagogik/

http://christermagister.wordpress.com/2010/11/04/relationskompetens/

Det  är en högtravande rubrik på det här inlägget jag vet men vi är många där ute på skolorna som arbetar på det här sättet. Vi borde visa upp det, och förklara vad vi håller på med. Visa att Björklunds tal om flumskolan är något helt annat. Att vår undervisning bygger på forskning och erfarenhet.

Det som är poängen i den har diskussionen är att fokus på relationen med eleverna är fokus på lärande. Det finns inget motsatsförhållande mellan god relation och kanske till och med vänskap med elever och fokus på inlärning. Snarare tvärt om.

Så gärna en T-shirt med ordet ”relationspedagog” tryckt på bröstet, men kanske ännu hellre en som säger

”Jag känner mina elever!”

 

——-

 

Läs också mina tidigare inlägg på temat

Relationer

I mitt jobb har jag 150 ”vänner”

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Jag har några bittra gamla gubbar bland mina kollegor. När man ser dem tillsammans med eleverna så lyser deras ögon på ett sätt som inte inträffar annars. Det tycker om sina elever, alla sina elever det är så tydligt, de bygger relationer med sina elever.

    Det tycker om Björklund, ”majoren är en frisk fläkt”, men de avskyr alla otydliga direktiv, de avskyr möten fyllda med fina ord och ingen handling. De avskyr ordet flumpedagog och jag tror att de skulle misstrivas även med uttrycket relationspedagog men de är förstås alla relationspedagoger. Det är enda sättet att lyckas för en riktig lärare.

    Svara
    • + 1. Absolut. Det är väl lite det som är poängen. Jag tycker personligen att det är synd att vi inte sätter ord på vår kunskap. ”De gamla bittra gubbarna” som du uttrycker det är en kraft som skulle behöva synas! De kan sitt yrke! De borde synas!!!

      Svara
  2. Intressant t-shirt!

    Själv skulle jag nog vilja lägga till en liten slutkläm på min t-shirt:

    ”Jag känner mina elever – och de vet att jag bryr mig!”

    Svara
  3. Kul att du tänder till på vad jag skriver!

    ”Jag känner mina elever!” är bra…

    I boken ”den autentiska läraren” som jag tipsar om i ett av inläggen har Per Fibaek Laursen studerat egenskaperna hos 30 stycken lärare som alla är framgångsrika och anses vara ”goda lärare”. Han skriver att samtliga lärare som deltog i undersökningen förhöll sig till eleverna som individer och inte som en skolklass. ”De känner varje enskild elev, både vad det gäller elevens ämneskunskaper och rent mänskliga aspekter plus att de ofta känner till personens bakgrund och hemsituation.” (s. 54)

    Svara

Kommentera

