Bedömning

Bedömning är svårt – framförallt eftersom vi lärare bedömer våra elever under en relativt lång tid. Vi följer varje elev 3 – 4 år och under den tiden så skall vi arbeta mot och bedöma elevens kunskaper i relation till de svårtolkade mål som står i våra kursplaner. Bedömning är svårt.

Bedömning är på tapeten just nu. Överallt i vårt avlånga land så pratas det bedömning. Vi skapar matriser och LPP: er som skall klargöra för eleverna vad det är vi bedömer och vilka mål det är vi arbetar emot. Varför då kan man undra? Jo för att bedömning är svårt.

Så hur gör vi det då lättare?
I mitt tycke är lösningen faktiskt det som just nu göra. Vi måste prata bedömning – också väldigt gärna bedöma tillsammans. Det är då vi kan nå de ultimata målet – totalt likvärdig bedömning.

Vilka skall vi prata bedömning med?
Våra kollegor som arbetar med samma sak. Det är skillnad på att bedöma en text i svenskämnet och en text i historia. Det är skillnad på att bedöma ett matteprov och en muntlig sex och samlevnadsdiskussion. Vi behöver prata bedömning med våra ämneskollegor. Vi behöver skapa utrymme för ämnesgrupperna att mötas.

 

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: