Prov i en digital miljö

Hur skriver man prov i en digital miljö? Hur formulerar man frågor till ett prov som skall utföras i en digital miljö? Är det någon skillnad?

Hur ser ett provsvar ut när vi får in det?
Är det fem sidor text snyggt skrivet, språkligt korrekt sammanhängande svar? Är det en halv sida nedkladdat med överstrykningar, stavfel och svårt att läsa? Vilket av dem bedömer vi med högst betyg? Är det säkert att personen med den fina handstilen och förmågan att breda ut sig verkligen kan mest om provfrågan och verkligen förstår mest?

Den stora skillnaden mellan ett vanligt prov och ett i digital miljö är naturligtvis att i den digitala miljön så finns det mer information för eleverna att använda sig av under provet. Information av olika slag, både ren faktakunskap och språklig information.

Det digitala provet kan hjälpa till mer likvärdig bedömning, eftersom vi inte får in de skrynkliga, kladdiga proven. (Det blir snyggare helt enkelt – inte helt oviktigt.)

För att kunna kontrollera faktakunskap så är den digitala miljön problematisk – räcker det med att stänga av internet kontakten för att vara säker på att vårt test är riktigt?

I den diskussionen så måste jag ställa frågan – Vad skall vi ha provet till?
Gör vi provet för att testa kunskap eller gör vi provet för att främja inlärning? För mig är provet till för det senare – kunskapstestandet vill jag sköta under lektionerna. I dialogen med eleverna och i andra typer av uppgifter. Men det beror mycket på att jag inte gillar prov – det är en konstlat – se mitt tidigare inlägg om prov här.

Hur formuleras frågan? Hur bedöms provet?
I en digital miljö så kan vi inte använda oss av prov med en mängd provfrågor som kräver ett ord eller en kort mening som svar. Kan eleven komma åt svaret på frågan så försvinner all mening med provet – i mitt tycke. För om vi har provet för att kontrollera så vet vi inte, och är det för inlärning så ger det inget.

Provfrågan behöver vara öppen så att eleven själv kan använda sin kunskap för att lösa den. I en öppen provfråga så kan vi testa faktakunskap och förståelse. De öppna provfrågorna ställer till det för oss lärare eftersom det är väldigt mycket svårare att bedöma. Men det går.

Den öppna provfrågan är också till nackdel för de som inte har lätt med det skriftliga språket –  men här kan datorn hjälpa.

——

Jag har deltagit i ett projekt som har handlat om att ta fram en Prov och bedömningsbank i Samhällskunskap. Resultatet av det projektet kommer snart upp på Skolverkets hemsida. (Inom de närmsta veckorna.) Där kan ni se vad jag menar med öppna provfrågor och hur bedömning kan gå till. Länk kommer.

Annonser
Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Jag kan inte låta bli att följa din tankegång om syftet med proven och tänker då på vad som händer om vi hoppar över proven, helt enkelt. Skulle det vara möjligt?

    Svara
  2. Det korta svaret är ja, det tycker jag att vi kan. Proven behövs inte för att bedöma kunskap de kan vi göra på andra sätt.

    Å andra sidan så finns prov – till och med lagstadgade sådana som skall göras. Och då måste eleverna få lära sig att skriva prov för att ge så stor chans som möjligt att prestera.

    Svara
  3. Ja verkligen det får de 😉 (läser slarvigt…)

    Svara
  1. Prov med internetacces « SH Petters blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: