There is a curse ”may you live in interesting times”

Del av "summertime" - se hela på Deviantart

I min twitterbio har jag skrivit ”SO lärare som ser förändring som ett viktigt mål, oavsett om det behövs eller inte. Är det inte trasigt så kan det ändå lagas…” Det är lite mitt angreppssätt på världen – mitt ställningstagande när det gäller i stort sett allt. Jag gillar när det händer något enligt devisen / Förändring = Roligt = Motivation = Bättre

Maja Larsson skriver om förändringar i samhället och hur institutioner behöver förändra sitt tankesätt kring hur man tar kontakt med sina mottagare. Det är ett intressant inlägg för det tar upp viljan eller oviljan att förändra. http://majalarsson.se/2010/10/26/mottagaren-ar-central-dag-6-7-raa/

Vad är det i förändringen som skrämmer och vad är det som lockar. Behöver vi förändras eller inte? Vad är det vi behöver förändra och på vilket sätt skall vi göra det?
Jag förespråkar ibland förändringar för just förändringens skull. jag menar att förändringen i sig tvingar oss att tänka till, att inte falla in i gamla fotspår bara för att de är bekväma. Vi blir bättre om vi inte handlar av gammal vana. Maja påpekar att.

”…en del först är totala motståndare, andra restriktiva, några försiktigt positiva eller väldigt positivt inställda och så några tokar som jag , som gärna kastar oss över förändringen just bara för förändringens skull.  Tillsammans blir det balans?”

Jag håller med henne att vi förändringsivrare kanske behöver hejdas ibland – för vi kastar oss in i sådant som vi kan undvika. Dock så har ofta nejsägaren ett övertag i förändringssituationer. För ”vi vet vad vi har, men vi vet inte vad vad får” är en ganska vanlig och fullt förståelig reaktion på något nytt, något skrämmande. Vi ser möjligheten men vi är inte övertygade om att det verkligen kommer att bli så. Det gäller dock inte i den förändringsprocess som vi är inne i just nu.

Vad sätter igång förändringen?
I mina ögon så finns det två typer av förändring. Antingen är det avsändaren som initierar förändringen, eller så reagerar avsändaren på en förändring hos mottagaren. Den samhällsutveckling vi är inne i just nu där de sociala medierna är en central del, har tvingat institutioner, företag och myndigheter att reagera. Mottagarna kräver mer insyn, att kunna påverka verksamheten mer. Det är i den här situationen, när en verksamhet skall reagera som tveksamheten kan bli stor. Vi släpper kontrollen och med det makten över vårt.

Den här gången är vi tvungna att förändras – vi kan inte stå kvar i det gamla. Vi måste ta kontakt med mottagarna, vi måste föra dialog. Annars kommer vi misslyckas med våra uppdrag!

Vi lever i intressanta tider – vi lever i förändringens tid!

Lämna en kommentar

Kommentera

