Skola, IT, Bloggar, kommunikation och sociala medier

Del av "Be a child" Se hela på Deviantart

Snart är en termin genomförd med vårt nya hjälpmedel i klassrummet – varsin dator till varje elev. Starten av den här terminen präglades av framåtanda och vilja att förändra, men så småningom så har vi kommit in i lunken – den vanliga skollunken.

Idéerna kommer inte lika frekvent längre – frågorna är färre och de som kommer är mer inriktade på problem och sånt som inte fungerar. Samtidigt är den övervägande delen av kollegorna mer än positiva till införande av datorn i klassrummet – vi tycker att det  är bra och vi tycker att det ger bra resultat.

Vad är nästa steg för oss?
Vi skall börja använda oss av det som datorn verkligen är bra på – kommunikation! Ni som läst min blogg den senaste tiden har sett att jag pratat mycket om gränser. Gränser som begränsar. Min tro är att vi kan skapa en mer dynamisk inlärningssituation för eleverna i och utanför skolan om vi bryter ner dessa gränser. Kan undervisningen ske i mer flexibla former så kommer den passa fler elever. Vi kommer kunna skapa en skola som ger varje elev en möjlighet att använda den plats och tid som passar henne.

Vilka verktyg har vi?
Gruppen är det bästa inlärningsverktyg vi har. Gruppen av elever som lär tillsammans. Den skall vi bevara i den nya skolan, därför är de verktyg som skapa dialog mellan många olika människor viktiga. Då pratar vi naturligtvis i första han om sociala medier. Twitter, Facebook, Flickr, Wikipedia, bloggar osv. Här kan gruppen mötas oberoende av tid och rum.

Jag själv använder Skype med mina klasser, och framförallt då IM funktionen i programmet. Små korta frågor, påminnelser, gruppchatter osv. Det fungerar väldigt smidigt och bra. Det är  smidig direktkontakt mellan mig och enskilda elever, mellan mig och hela gruppen, och mellan elever.

Varför skall vi använda oss av sociala medier i skolan?
Det är egentligen den stora frågan. Jag stöter ibland på människor som inte förstår satsningen som vi gör i Stenungsund med en dator till varje elev. En del blir till och med provocerade av det. Jag tror att det beror på att en dator i klassrummet inte stämmer med deras bild av vad skola är och hur skola skall gå till. Vi är tillbaks i gränsdiskussionen egentligen.

Synen på skolan är, precis som Maja Larsson kommenterade på ett av mina inlägg här om dagen, och skall vara som ”Visst är du lönsam lille vän”.

Skolan förväntas vara ett klassrum där elever sitter på rad och lär sig det de behöver lära sig för sitt framtida liv. För att de skall få ett jobb. För att de skall kunna försörja sig. För att de skall kunna bidra till samhället.

I den bilden passat inte datorn in. Vad finns det egentligen i datorn som inte finns i läroboken? Vad kan datorn och internet med all dess faror och fallgropar bidra och tillföra till en skola där vi sitter i rader och läraren talar om för oss vad som är rätt och riktigt?

De sociala medierna är idag en del av samhället. De har gjort möjligheten till kommunikation mellan människor mycket större. Dialogen sker inte längre bara inom vår egen bekantskapskrets eller inom vårt eget område. Vi samtalar med varandra över oändligt många av de gamla traditionella gränserna i samhället. Det är en fantastisk sak för vem som helst kan göra in röst hörd i nästan vilket sammanhang som helst. Se bara på valrörelsen där en dotters berättelse om sin sjuka mamma på en blogg fick i stora efterverkningar.

Därför skall vi använda oss av de sociala medierna i skolan, därför måste den nya tekniken in i skolan nu. Våra ungdomar i Sverige måste få tillgång till och får möjlighet att lära sig hur de nya kommunikationsvägarna fungerar. Det är en demokratifråga.

Blir skolan bättre med sociala medier?
Min tro är att den blir det – eftersom kommunikationen mellan medlemmarna i gruppen blir enklare över tid och rum. Men det spelar egentligen inte någon roll. Skolan måste vara en del av samhället och samhället förändras, då måste vi förändras med det. Vi kan inte leva kvar i en skolan som skall skapa elever med relevanta kunskaper för dagens jobb. Vi måste ha en skolan som är uppbyggd så att eleverna har de kunskaper som de behöver för att kunna delta i ett samhälle som vi inte hade en aning om hur det kommer se ut.

Vilka jobb kommer de ha?

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: