Motivation

Del av "City lights" Se hela på Deviantart

Jag har funderat en hel del på motovation den senaste tiden. Motivation betyder ju så mycket, de är ju inte för inte som idrottsmän börjar prata om motivationsbrist i slutet av sina karriärer. När man inte känner sig motiverad så kan man inte prestera på topp helt enkelt och det gäller ju våra elever också.

Så hur motiverar vi de omotiverade? Kan vi skapa en skola för de som skolan inte passar? Kan vi förändra skolan för att anpassas till individen?

Inspiration!
Jag hade en mini diskussion med @ceciliabengtsson på twitter här om dagen. Vi pratade om motivation och om det kom utifrån eller inifrån. Vi kom fram till att motivation kommer inifrån, det är den egna drivkraften som är avgörande.

Hur kan vi då påverka våra elever, att känna motivation för en uppgift eller för skolan i stort.

Jo genom att inspirera på olika sätt. Vi kan göra undervisningen roligare och mer fångande. Föra innehållet närmare eleverna intressen eller kanske bara leda med exempel.

Morot eller piska?
Jag tror egentligen inte på morötter, och jag tror verkligen inte på piskor. Visst kan jag locka mina elever med belöningar och jag kan hota dem på många olika sätt, men det ger inte motivation. Motivationen måste finnas där av någon annan anledning – det måste finnas en orsak till att vi lär oss – det måste finnas ett mål, eller någonting som gör att uppgiften i sig är värd att göra.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

