Internet och information

Läser i Kristina Alexanderssons blogg ett inlägg som handlar om Internet, Google och Wikipedia. Kristina menar att Internet börjar med Google och Wikipedia eftersom de verkar tillsammans.

Det är en intressant observation som egentligen är rätt självklar – internet börjar med Google och fortsätter med Wikipedia. Översta träffen när du söker på Google är väldigt ofta Wikipedia sidan. Men vill vi att det skall vara så? Jag frågar egentligen inte av orsaken att de Google kontrollerar vilken information vi hittar, jag frågar eftersom jag undrar över om Google är tillräckligt bra.

Problemet med internet utifrån ett informationssökningsperspektiv är mängden material som finns tillgängligt. Hur får vi överblick? Hur hittar vi vidare? Hur utvidgar vi vår kunskap så att vi kan se helheten?
Symbiosen mellan Google och Wikipedia som Kristina Alexandersson pratar om är verkligen en bra väg. På Wikipedia finns internlänkar som för dig vidare till närliggande material och hjälper dig att få överblick för vidare sökningar.Det finns externa länkar och källhänvisningar. Att starta på Wikipedia är riktigt bra

Mer kunskap om ett ämne ger möjlighet till mer exakta sökningar – Du vet vad du skall söka efter.

Finns det bättre sätt?
Det finns andra sajter som kanske gör det här bättre egentligen. Mitt första exempel är Wolfram Alpha och det andra är Qwiki. Dessa två sajter är början på hur jag tänker mig att nätet kommer att vara om ett antal år. Presentation av information på användarens villkor. Wolfram Alpha sammanfattar snyggt det du frågat efter och presenterar också närliggande information som man troligtvis också är intresserad av. Qwiki är ett uppslagsverk med presentation i ljud och bild.

Wolfram Alpha är en databas och kan bara presentera sådan information som finns i databasen, men det är en stor databas och väldigt användbar redan nu, och jag tror att det här är framtiden. Vi kommer inte nöja oss med en miljon träffar på Google, vi vill ha mer överblick direkt. Qwiki är också under uppbyggnad och är bara i sin linda, men intressantare projekt var länge sedan jag såg.

Så kommer Google och den traditionella sökmotorn verkligen överleva? Nej jag tror inte det, sökmotorn kan ju jämföras med den analoga världen telefonkatalog och den är ju mer eller mindre död. Telefonkatalogen har blivit digital och utvecklats till att bli karttjänster. Vad sökmotorn kommer att utvecklas till det vet vi inte men jag skulle inte bli förvånad över om det kommer likna Qwiki eller Wolfram Alpha.

Vi vill ha överblick och sammanhang på ett s snabbt och enkelt sätt som möjligt.

————————

När jag skrivit färdigt så kommer jag på att Google och Wikipedia ju på ett sätt är varandras fundamentala motsats. Google är det multinationella företaget som vill tjäna pengar på att kontrollera informationen. Wikipedia är frivilligprojektet som vill sprida fri information. Ändå fungerar det tillsammans och verkar tillsammans.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

