Använda bloggen som mötesplats

Jag har startat ett Etik och Moral projekt med min åtta, hela området skall utföras på en blogg som vi alla deltar i och skriver i. Tanken med bloggen är att skapa en mötesplats där klassen och även andra kan vara med, mötas och prata. Vi vill bjuda in fler personer att delta för att vidga diskussionen, vidga antalet åsikter och bakgrunder. Vi kan bjuda in världen till klassrummet.

Hur kommunicera utanför klassrummet?
Jag har funderat en del på det här – hur kommunikation mellan personer kan underlätta och främja lärande. Jag ser bloggar som en utmärkt arena att föra diskussioner på, eftersom det är ett lagom flöde där. Andra forum som jag funderat på är exempelvis Twitter, men jag ser att flödet i diskussionen där kan vara för stort, för spretigt, för rörigt. Bloggen är mer hanterbar.

Frågor som jag fortfarande ställer mig är hur mycket man skall styra diskussionen på bloggen. Skall man släppa allt fritt och låta elever och besökare bestämma vägen – Jag gillar den tanken eftersom det ger verklighetsanknytning och i mitt tycke engagemang.

www.dilemman.se

Är adressen, välkomna dit och diskutera med oss.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

