Framtidens lärande

Vad är det vi menar när vi pratar om framtidens lärande? Är det användandet av IT i undervisningen? Är det en förändring i förhållningssätt till lärande, elever och begreppet skola? Är det något annat?

Just nu står vi i ett så kallat vägskäl. Samhället är på väg att förändras och vi måste följa efter. Samtidigt verkar konservativa krafter för att bevara samhället och skolan som den är, eller kanske till och med vrida tillbaks klockan. Vilket håll kommer vi gå? Kommer skolan förändras eller kommer den stagnera? Kommer IT tekniken in i klassrummen? Kommer vi förändra vårt förhållningssätt?

Min vision

Min vision är en skola som skapar kunskap, kreativitet, motivation och glädje.

Ta en titt på en skola du känner till – finns dessa fyra delar? I så fall är det en bra skolan, om inte så behövs förändringar.

Kunskap – är skolans huvuduppdrag – det är kunskap vi sysslar med.

Kreativitet – Är ett verktyg för att skapa flexibilitet hos våra elever. Har de förmågan att vara kreativa i olika situationer kan vi vara säkra på att de har möjlighet att anpassa sig till det nya samhället. Hur det nu kommer se ut.

Motivation – Vi behöver vilja något. Vi behöver brinna för det vi gör. Vi behöver tycka att det vi gör är viktigt.

Glädje – utan glädje ingen motivation. Utan glädje ingen kreativitet. Utan glädje ingen kunskap.

Ser ni hur jag tänker?

Hur skall vi skapa den skolan?

Ni som läst mina tidigare inlägg om förändring vet att jag är en anhängare av förändring – till och med för förändringens skull. Men den här förändringen i skolan är nödvändig. Vi måste förändra skolan till att bli en plats där vi känner glädje, där vi får utforska vår kreativitet, där vi pushas att vilja – för att skapa kunskapen.

Elevers resultat påverkas faktiskt av deras egen vilja! Men hur skapar vi viljan, hur skapar vi känslan av motivation för våra elever.

Framtidens skola behöver vara en skola där glädjen är i fokus. Missförstå mig inte nu, jag menar inte att vi skall sträva efter att göra undervisningen rolig. Jag menar att vi skall fylla undervisningen med glädje! Glädje att lära, glädje att vara en del av, glädje att tillsammans lära oss nya saker. Läraren skall inte steppa på katedern, läraren skall leda genom exempel. Visa entusiasm för sina ämnen, visa engagemang.

Så därför är jag livrädd för bakåtsträvarna. Jag är livrädd för att Lgr11 och det nya centrala innehållet kommer att kväva skolan. Att det kommer att blir korvstoppning. Att kreativiteten kommer försvinna, att glädjen kommer försvinna och motivationen med den. Att resultaten kommer sjunka.

Vilken väg skall vi gå?

———————–

Tidigare på samma tema

Skola, IT, Bloggar, kommunikation och sociala medier

Motivation

There is a curse ”may you live in interesting times”

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Jag ser inte det du ser i de nya styrdokumenten. Jag ser inte denna inskränkning eller avgränsning som du ser, och därför blir det svårt att förstå vad det är som skrämmer dig. Berätta, vad är det du ser? Hur ser avgränsningarna ut? Var hittar jag dem?

    Svara
  2. Avgränsningen mellan ämnena finns inte i kursplanerna, det är kombinationen mellan den nya skollagen och behörighetskraven – (vilket är väldigt bra!) och det extremt omfattande centrala innehållet. Betänk att det centrala innehållet bara är ca 75 % av av den totala kursen, resten är upp till läraren.

    Min rädsla bygger på att vi kommer tvingas in i att dela upp SO blocket i fyra ämnen vilket ger ca 30-40 minuter i veckan under år 1-9 per ämne. Kombinera det med innehållet som skall läras ut.

    Det finns ingen intention i materialet att det skall bli så, men jag ser det som en fara.
    Vad kommer bli viktigast för lärare, skolledare och föräldrar när det centrala innehållet dessutom skall testas av med nationella prov.

    (OBS – jag pratar mest om orienteringsämnena då jag är för dåligt inläst på resten.)

    Svara
    • Men det finns väl inget som hindrar att ni fyra (eller två, eller tre, eller en) lärare som delar på den tid som nu är SO-blocket arbetar tematiskt med det centrala innehållet? Jag förstår inte heller riktigt om du ser de resterande 25% som en tillgång eller ett bekymmer, men jag vill gärna förstå så jag hoppas du har tålamod med mina frågor.

      Svara
  3. Nä det är klart att det inte finns något i sig som förhindrar tematiskt arbete och jag hoppas att vi hamnar där – men tveksamheter finns.

    De där 25% är jag lite fundersam över – för dels så skall kursplanen styra innehållet och dels så förväntas läraren göra ytterligare urval. Klart att det är bra att läraren får möjlighet att skapa intressanta tillägg men på vilken tid då?

    Det är tiden som talar emot de nya kursplanerna vilka jag egentligen tycker är bra. Med det massiva innehållet så behövs tid för att kunna skapa djup och förståelse.

    Sedan vill jag tillägga att jag egentligen inte ser så stora bekymmer med Lgr11, det är en bra reform i det stora hela. Det är bakåtsträvarna, med Björklund i spetsen som får sätta agendan för svenska skola.

    I inlägget så poängterar jag ju glädjen som en central punkt för att kunna skapa kunskap. Enligt modellen, Glädje = motivation = kunskap. Glädje = kreativitet = kunskap. Det är de jag är ute efter. Jag ser ett motsats förhållande i den gamla synen på skolan som jag tycker genomsyrar skoldebatten. (Eleven skall lyda! Det skall vara lugn och ro! Det skall vara mycket faktakunskap och floder som skall räknas upp!) och glädje i klassrummet.

    När det gäller SO ämnena och blocken så finns det statistik som visar på att de som läser i SO block har bättre resultat. Därför förordar jag det. De nya kursplanerna har ej med det blockgemensamma skrivningarna som finns i de nuvarande.

    Svara

Kommentera

