Någon SO lärare som vill vara med?

Jag fick just en idé om att försöka använda de sociala medierna i undervisningen. Det är väl ingen ny idé egentligen utan bara så att jag bestämde mig för att försöka dra igång det.

Tanken är som följer
Ämnesområdet är Amerikanska- Franska- och Industriella revolutionerna.
Omvandlingarnas tid – från bondesamhälle till industrisamhälle – Från Absolut kungamakt till demokrati – Från landsbygd till stad.

Vi lever ju just nu i en liknande omvandling – Från något känt till något okänt.

Tekniken och idéerna förändras. Min tanke är att vi skall utnyttja det. Lära oss om den andra förändringen genom att använda oss av tekniken som driver den nya förändringen. Att utnyttja möjligheten till masskommunikation för att lära oss om det som skapade det samhället vi nu lämnar.

Som sagt idén är lite luddig- Någon SO lärare som vill vara med och utveckla den och testa att driva den under någon tid under våren. Gärna förhållandevis omgående.

Hör av er via Twitter @shpetter eller kommentera detta inlägg så kan vi dra igång det.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Spännande och jag deltar gärna på håll med min skolbibliotekariekompetens. Kan vägleda och coacha kring källor, informationssökning/inhämtning, källkritik och ge tips på skönlitteratur i anknytning till ämnesområdena. Om jag ids skriver jag gärna ett inlägg med lite starttips efter nyårshelgen. Om så önskas 🙂

    Svara
  2. Kul Cecilia, vore toppen med den hjälpen och inputen.

    Svara
  3. Jo, har ju tyvärr ingen klass att bidra med men villl gärna utforska hur skolbiblioteken kan medverka i ett lärande där sociala medier och webben är en del av undervisningen, informationsinhämtningen och så vidare. Så inte det du söker efter men jag också ”utnyttja möjligheten till masskommunikation för att lära oss om det som skapade det samhället vi nu lämnar.”

    Svara
  4. Kul att du tycker att det låter roligt. Jag är taggad för att sätta igång även om jag inte fått napp med någonstans än, men det kommer nog.

    Jag hör av mig när jag kommit längre i mina tankar och min planering. Att få med dig kan ju ge en helt annan dimension till arbetet.

    // Petter

    Svara

Kommentera

