Läromedel?

Läser med intresse Joakim Thornströms inlägg om traditionella läromedel i förändringen som nu sker, och om hur de läromedelsföretagen är livrädda för förändringen. För hur skall de möta den?

Marie Linder fortsätter diskussionen genom att visa hur det kan se ut – hur ett klassrum utan traditionella läromedel faktiskt fungerar.

Kristina Alexandersson skriver om de digitala läromedel hon sett som är upplagda som traditionella, bara i en annan form. Jag frågar mig då om det kan finnas något intresse i att köpa in ett sådant läromedel? Varför skall vi göra det?

Internet idag är fantastiskt och det blir bara mer och mer fantastiskt. Utvecklingen av olika tjänster på nätet är enorm, det finns användbara resurser för snart sagt varje tillfälle. De traditionella läromedlen som bygger på att vi öppnar boken i ena änden för att sedan bläddra oss igenom i en förutbestämd ordning och med ett förutbestämt resultat är inte ett alternativ för den moderna människan.

Låt mig förklara hur jag menar.
Dagens ungdomar tänker inte linjärt – de löser inte problem genom att börja nysta i ena änden. Ungdomar, och väldigt många vuxna med för den delen, angriper problem genom att ta allt på en gång. VI tittar lite i början, lite i slutet, lite mitt på och så börjar vi dra i härvan överallt på en gång.

Ett telefonsamtal avhandlas samtidigt som man försöker hitta information på nätet och skickar iväg en en fråga på Facebook, eller MSN. Att jobba från ena pärmen till den andra för att få ett resultat om ett år blir motsägelsefullt och obegripligt.

Hur planeras undervisning i den situationen?
Det blir lärarens roll att styra undervisningen så att den leder mot målen i den här omgivningen. Att uppmuntra elever att leta information på olika ställen. Att lyfta blicken och utnyttja alla de möjligheter som finns.

Att inte bara läsa sidorna i boken som kommer på provet.

Att följa länkarna i Wikipediatexterna.

Att Youtuba istället för att Googla.

Sammanhang
Lärarens roll blir också att skapa sammanhang – att sammanfläta och reda ut härvorna tillsammans med eleverna. Att skapa stabila grunder och att skapa vägvisare. Sammanhanget är viktigt – det är sammanhanget som ger kunskap och som ger möjlighet till förståelse.

I Mikael Niemis bok ”Svålhålet” så har internet utökats över hela universum och heter numer Trasslet. Jag tycker egentligen att det är en mer passande beskrivning av vad vi pratar om. Internet är ett Trassel. Men det har börjat att redas ut, det har börjat bli mer stringent, och vi människor börjar bli väldigt mycket bättre på att använda det.

Marie Linder skriver i slutet av sitt inlägg

Det är givetvis inte fenomenet läromedel i sig som är negativt. Om vi ska definiera ordet läromedel så borde det väl generellt omfatta allt vi använder i undervisningen. Det är bara så viktigt att vi är noga med att det stoff och det material vi använder oss av i undervisningen är det rätta och av god kvalitet.

Det handlar om lärarkompetens i slutändan.

 

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: