Vad behövs för en lyckad ”varsin” satsning?

Waht the sky conceals - Av Petter BErgenstråhle

Det är en termin senare och dags för mig att titta i backspegeln för att kunna titta framåt igen.

Positivt
Datorn har gett mig möjlighet till kommunikation med elever på ett helt nytt sätt. Skype, Facebook och andra sociala medier skapar kontaktytor jag inte tror jag klarar mig utan.

Kreativiteten har ökat. Användandet av bild, film och ljud i mina ämnen skapar bättre inlärning. Både som konsumtion för elever och för produktion.

Individualisering underlättas enormt. Kontakten mellan mig och eleverna gör att jag kan hjälpa varje elev där den är lättare. Jag har till och med skypekontakt med elever när vi sitter i samma rum. De tysta, de som inte frågar  gör det mer via datorn.

Negativt
Spelandet – Ja jag är ledsen för det här för jag är egentligen positivt inställd till datorspel – jag är datorspelare själv. Men spelen är en för stor distraktion för många elever. De spelar jämt, de kan inte välja bort. (Finns mycket att säga om spelande – återkommer om det i ett annat inlägg.)

Vad behövs för en lyckad ”varsin satsning”?

Utbildning
Först och främst behövs en genomtänkt strategi för etableringen av datorerna. Att skynda är bra, men skynda lagom. En dator i varje hand är rätt meningslös om övrig utrustning inte finns på plats. Utbildning och tid för pedagoger att lära sig och känna sig trygga med utrustningen är också något som är bra. Det är lärarna som leder arbetet i klassrummet och är de trygga med situationen kan förändringen i arbetssätt komma igång.

Inköp
Ett klassrum bör vara utrustad med projektor och ljudsystem. Användandet av denna utrustning ökar lavinartat när datorerna kommer in.

Läroplattformar finna en mängd av och vilken som väljs tror jag är en smaksak. Vi i Stenungsund har använt oss av Fronter under många år och när vi klev in i ”varsin” satsningen så fanns det redan på plats. Både lärare och elever kände redan till hur de fungerade. Dock har användningen av plattformen ökat och det är användbart. En läroplattform med två datorer på 30 elever är egentligen inte meningsfullt i mitt tycke.

Skrivare har vi ett mindre behov av men det är inte borta. Det utskrivna pappret används fortfarande till mycket.

Nätverk naturligtvis – kraftfulla trådlösa nät som klarar många uppkopplingar på en och samma gång.

Öppna eller stängda system
En av de bästa tankarna med Stenungsunds ”varsin” satsning är att det satsades på ett helt öppet system. Alla datorer är öppna för att installera vad som helst på och varje användare ansvarar för vad som finns på den egna datorn.

Jag läser med vånda om Stockholms problem med IT upphandlingen och Volvo IT. Jag har själv stångats en hel del med vår IT avdelning innan ”varsin” satsningen kom igång. Det som är enkelt att administrera centralt och ger god överblick över program, licenser och datorsäkerhet är för oflexibelt för en organisation som skolan.

Jag förespråkar öppna system så som vi gjorde i Stenungsund – jag tycker det är vägen att gå. Flexibilitet är nyckeln till en framgångsrik skola. Vi behöver kunna anpassa oss fort, kunna ge varje elev det den behöver där och då. Med ett flexibelt system är det enkelt.

Hur går vi vidare?

Det är nu frågan – nu när datorerna finns på plats och är relativt etablerade i klassrummet. Vad är nästa steg? Vad gör vi nu för att det skall bli bättre? Vi kan inte nöja oss med att datorerna finns där, vi måste utveckla arbetet, utveckla arbetet i klassrummet. Målet måste vara ett mer effektivt lärande och högre måluppyllelse.

Här är mina förslag

Öka kommunikationen – det är första steget på alla plan. Öka kommunikationen mellan lärare och mellan elever. Se till att skapa mötesplatser och försök att få så många som möjligt delaktiga. Facebookgrupper har varit relativt framgångsrikt den senaste tiden. Pedagoger delar med sig, är ett bra exempel på Facebookgrupp som skapat kommunikation och delande. Ning nätverket Dela! är ett annat ställe där det finns mycket att hämta.

Ljud, bild, film – Datorn gör det lättare att skapa snygga, roliga, fantastiska presentationer på olika sätt. Låt eleverna arbeta med film, ljud och bild. Låt dem vara kreativa.

Bloggen – får stå som modell för publicering på internet. Det finns många olika sätt att göra det på, men gör det. Låt eleverna publicera det de  gör på nätet, låt dem skapa bloggar, låt dem visa upp det de gör. Filmer, bilder, texter, musik eller något annat. Allt kan presenteras digitalt och göras tillgängligt för hela världen. Det finns mycket att tänka på när det gäller publicering på nätet, men uppmana lärare och elever att prova – det kan inte mer än bli fel.

Tänk annorlunda – Datorer och annan digital utrustning ger tillsammans med nätet helt andra möjligheter än vad vi tidigare haft. Att ställa frågor till en expert är plötsligt inte ett helt projekt. En 10 åring skulle kunna skicka ett mejl till vem som helst i hela världen. Använd de möjligheter som finns i världen – använd dem och kasta ut eleverna i det okända. Ta språnget, våga och se var vi hamnar. Det kan hända mycket.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hallå! Tack för en bra rapport kring ert arbete och era erfarenheter. Vilken typ av spel är det ungdomarna spelar? Skulle man kunna använda intresset för spel i deras lärande?

    Jag har INGA svar på detta själv, men är mycket nyfiken, framförallt eftersom Ruben Puentedura ser spel som den mest intressanta vägen till transformerat lärande.

    Berätta mer!

    Svara
    • Hej
      Ja jag håller helt med dig det är därför jag är frustrerad tror jag. Spel är väldigt intressant som verktyg för lärande. Anledningen till att jag är oroliga är framförallt att jag ser att elever inte kan välja bort spelandet. Det känns ibland som ett beroende beteende.

      De vanligaste spelen de spelar är WoW och Minecraft för tillfället, men även små flashbaserade spel med sociala inslag, såsom Icetower. Jag är inte riktigt framma i min tanke med hur man kan använda dessa spel i lärande. För de sociala spelen som WOW finns det stora möjligheter tror jag.

      Jag spenderat ett par dagar i London nu på BETT mässan och har bland annat letat spelbaserat lärande, jag har hittat en del men jag tror att det är en del som kan utvecklas jättemycket. Det som framförallt behöver utvecklas är spelmiljöerna, om det skall kunna konkurrera med de kommersiella spelen. Varför skulle en elev välja att använda sig av ett tråkigt intetsägande spel när det kan ge sig ut I World of Warcrafts riktigt fängslande, vackra, spännande värld?

      Jag behöver sondera marknaden för spel med de här inslagen och också utforska mer hur man kan använda spel som produceras för nöjesindustrin. Kan vi göra det? Var går gränsen när det gäller våldsinslag exempelvis? Jag vet inte jag heller. Intressant diskussion är det dock…

      Svara
  2. Cajsa Uddefors

     /  17 januari, 2011

    Vilken bra utvärdering! Känner igen mig i nästan allt det du skriver har dock inte skypat på lektionerna. Det får jag börja med :0)

    Svara
  3. Intressanta tankar!
    Jag funderar också en del kring spel. Just Minecraft verkar vara väldigt kreativt. De tänker ut fällor, bygger banor med rätt lutning och bygger miniräknare av block (fattar inte hur!). Och skypar/ pratar väldigt mycket med varandra om kvällarna hemma medan de spelar.
    Tänker mig att det är som att vara i det vi kallade bokslukaråldern, fast de är i spelslukaråldern. Konsumerar upplevelser på annat sätt än vi gjorde. Och producerar.
    Har märkt att många spel har himla många kringaktiviteter. Wikis där man kan hämta tips och dela med sig. Kommunikation i alla dess former.
    Jag tror att en del kan vara fast. Som en del kan vara i läsande och annat. Men det är aktivt. Eller som en sa: ”Det är så roooligt!!”
    Så tänker jag just nu.

    Svara
    • Ja det är intressant, och jag tror verkligen att de som spelar har väldigt stor nytta av det i andra delar av sitt liv. Logiskt, språkligt, kreativitet osv.
      Frågan är ju hur vi skall utnyttja det i skolan? Jag är osäker på hur vi skall möta eleverna i denna arena – en arena som verkligen inte är okänd mark för mig eftersom jag är en del av den. Hur skall vi föra in spelen i undervisningen?

      Svara
  1. Tweets that mention Vad behövs för en lyckad ”varsin” satsning? « SH Petters blogg -- Topsy.com

Kommentera

