Mer om motivation

Vad är det som motiverar oss att göra ett så bra arbete som möjligt på den plats där vi befinner oss? Varför känner vi oss motiverade i vissa situationer och inte i andra? Vad är det som driver oss?

Vad är det som motiverar elever i skolan? Hur kan vi som lärare motivera elever i den situation de befinner sig? Varför känner sig en del elever motiverade och andra inte? Hur kan vi få de omotiverade att bli motiverade?

Jag har diskuterat motivation tidigare, du hittar det inlägget här, och för mig är just de här frågorna väldigt aktuella just nu. Jag kliar mig ofta i huvudet och undrar över hur jag skall kunna motivera de omotiverade. Vilka verktyg är det jag behöver för att få med mig alla i det vi håller på med?

Filmen ovan talar om motivation och hur vår tro på hur vi kan motivera personer med morötter inte fungerar. För att motivera så behövs en mening med uppgiften, vi som människor behöver känna att uppgiften framför oss betyder någonting och är viktigt. Skolan motivationssystem är upplagt på följande sätt.

Gör uppgiften ordentligt och noggrant så att du får bra betyg så att du kan få det jobb du vill ha. (Förenklat)

Den typen av morötter fungerar inte, motivationen behöver ha andra utgångspunkter. Uppgiften måste kännas meningsfull i sig. Eleven behöver tycka att det finns tillräckliga orsaker att göra uppgiften som sådan för att motivera sig till att göra den ordentligt och prestera på så hög nivå som möjligt. Vi kan locka, hota, tjata, lirka hur mycket vi vill – finns inte motivationen i det vi gör så kommer vi misslyckas.

Roligt och tråkigt
Nu menar inte jag att uppgifter skall vara roliga – jag är av den åsikten att skolan måste få vara tråkig ibland. Vissa saker är inte roliga. Men en tråkig uppgift, om det  nu finns sådana kan också vara motiverande om eleven ser orsaken till att vi gör uppgiften. Jag är mer eller mindre allergisk mot allt snack om att skolan måste vara rolig. Skolan måste vara motiverande, inte rolig. Kan eleven se bortom den tråkiga uppgiften och förstå vart den leder så infinner sig motivationen.

 

 

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Väl skrivet – vi måste helt enkelt ha svaret på frågan ‘varför’ och det svaret kan inte alltid vara ‘för att det står i kursplanen’

    Svara

Kommentera

