(Betyg?) och bedömning!

Har läst det här inlägget om den nya betygsskalan på Metabolism flera gånger det senaste dygnet, och jag kan inte kommer ifrån stycket som avslutar inlägget.

F, E-, E, E+, D-, D, D+, C-, C, C+, B-, B, B+, -A, A

Det enda som händer är att vi försvårar för oss själva. Vi kan inte använda det som inte finns för att bedöma det som är. Att sätta ett plus- eller minusbetyg är inte att göra det tydligare för eleven, det är att curla. Det är att inte våga säga : ”Du behöver lära dig det här och det här”. Betyg är redan i vissa avseenden godtyckliga, varför göra dem ännu mer godtyckliga. Kan vi inte komma överens om att vi överger + och – inför hösten? Eller redan idag?

Uppmaningen är viktig, det är att våga sätta bedömningen i fokus och ta bort fokus från betyget. Att våga prata med eleverna om att det här kan du, och det här kan du inte. Det här är du bra på men det här är inte tillräckligt bra.

Winter Heat - av Petter Bergenstråhle

 

(Betyg?) och Bedömning!
Jag är ingen betygsmotståndare, jag ser att de har en plats i ett skolsystem – därmed inte sagt att jag tycker det är bra med betyg. Min kluvna inställning ligger i att jag ser att vi lär bättre tillsammans med varandra. Kan vi lösa uppgifter ihop blir det bättre! Jag vill att mitt klassrum skall vara till för samarbete, och ser inte riktigt hur de individuella betygen passar in där. Betygen finns där och jag tror att de måste finnas, men fokus måste bort från dem. Fokus för eleven skall inte vara bokstaven eller siffran på pappret, utan på bedömningen.

Kan en ny uppstart med en ny läroplan och en ny betygsskala vara ett tillfället för oss lärare att ta steget och sluta prata betygsnuffror med eleverna och istället prata om vad de kan och vad de inte kan? Jag tror det – det kan bli så mycket bättre!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Tweets that mention (Betyg?) och bedömning! « SH Petters blogg -- Topsy.com

Kommentera

