Prov med internetacces

Nova - av Petter Bergenstråhle

Vi lever i en uppkopplad värld. Information, faktakunskap, statistik finns tillgängligt på ett väldigt enkelt sätt. Det var utgångspunkten när jag bestämde mig för att genomföra ett prov där eleverna fick ha full tillgång till internet.

Prov – varför då?
Den klassiska meningen av ett prov är att kontrollera elevers kunskaper – jag är väldigt tveksam till det av många olika orsaker. Min största invändning mot prov är att det är ett tillfälle, och det finns så många olika faktorer som kan påverka resultatet för den enskilde. (Ni kan läsa mer kring mina funderingar runt detta här och här)

Tanken med det här provet var att det är ett lärotillfälle, visst jag kontrollerar elevernas kunskaper och förmågor men huvudsyftet är att varje elev skall lära sig nytt eller befästa sina kunskaper.

Med den utgångspunkten försvinner egentligen invändningen mot att tillåta åtkomst till internet under provet.

Öppna provfrågor
Provfrågor är något som jag tycker är svårt – Att formulera en fråga som kan utmana och hjälpa elever att prestera sitt bästa. När eleverna har tillgång till internet under provet så ställs ännu högre krav på frågan.

Berätta (om)
Förklara
Reflektera (kring)
Resonera (kring)

Runt de här begreppen bygger jag mina frågor – utgångspunkten ligger i färdigheten inte i innehållet. Anledningen till det är att jag vill skapa frågor som just utmanar eleven samtidigt att det sporrar och hjälper att nå så bra resultat som möjligt. Det kräver att alla som gör provet förstår och vet vad de olika begreppen innebär, och vad som förväntas.

Bedömning
Hur bedömer man ett prov där eleverna haft tillgång till information? Vad är det man skall leta efter?

Fortfarande behöver man kontrollera så att eleverna har ett korrekt innehåll. För även om de hämtat informationen från nätet så finns det ju stor risk att de hittar felaktig information och det finns också stor risk att de tolkar informationen på ett ”felaktigt” sätt. Här kommer också källkritiska aspekter med i spelet.

Vad jag däremot upptäckte när jag läste svaren på det här provet var att eleverna kom längre än de brukar rent färdighetsmässigt. De hade mer detaljer i sina svar, de kunde visa och tolka sammanhang på en högre nivå, de visade framförallt att de kunde förklara innehållet bättre.

En sak till som jag vill lyfta var hur provsvaren såg ut. Inte ett hopskrynklat papper så lång ögat kunde nå, ingen överstruken text, inget kladd. Jag kunde lättare rätta och bedöma eftersom jag lättare kunde se förbi det oväsentliga.

Hur testar vi kunskap? Vad är kunskap?
Det här är knäckfrågan – för i och med att vi skall bedöma och betygsätta så måste vi testa kunskap. Vi måste på något vis ta reda på vad eleven faktiskt kan. Därmed inte sagt att vi behöver testa faktakunskap. För att kunna berätta om så måste man ha korrekta och tillräckliga kunskaper, för att kunna förklara, reflektera och resonera kring så måste man ha korrekta och tillräckliga kunskaper.

Fakta, Färdighet, Förståelse, Förtrogenhet

Det enda av de fyra F: n jag egentligen tog bort från det här provet var fakta. Det kunde jag inte kontrollera men jag kan fortfarande använda mig av det som eleverna presterade på provet för att bedöma färdigheterna, elevernas förståelse för ämnet och hur förtrogna eleverna är med innehåll och begrepp.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Välskrivet och klokt! I många fall borde det vara en självklarhet att ha tillgång till internet. En ytterligare faktor som man bör fundera på är i vilken utsträckning man vill att eleverna ska kommunicera med varandra, den möjligheten är som bekant stor på internet.

    Svara
  2. Intressant tack för att du delar vi pratar just om det, eleverna bloggar om labbar och begrepp inom NO nu, tänkte att de skulle få använda sin blogg som ”stöd” när de sen genomför kunskapsutvärdering eller ska visa nivån på sina resonemang och analyser

    Svara
  1. Varsin och prov « SH Petters blogg

Kommentera

