Varsin och prov

Summertime - av Petter Bergenstråhle

Jag genomförde ett prov med full tillgång till internet under veckan som gick. Vid en första bedömning av provsvaren så kan jag se riktigt bra resultat – upplägget där eleverna fick möjlighet att använda sig av internet och alla de anteckningar som de skapa under arbetets gång gav ett bättre utfall än tidigare.

Nu vill jag vara lite försiktig med att dra för stora växlar på det här – det finns många osäkerhetsfaktorer. Den största är troligtvis min bedömning.

I mitt föregående inlägg kan ni läsa om mina tankar kring provet och bedömningen.

Varsin dator och lärmiljö
Att alla elever i klassen har varsin dator är en förutsättning för att kunna genomföra ett sådant här prov. Jag valde att genomföra provet i Fronter – vårt intranät / lärplattform i kommunen. Fronter har ett provverktyg som går att göra många olika prov i. Exempelvis flervalsfrågor som rättar sig automatiskt. För mig är flervalsfrågor på ett prov inte ett alternativ eftersom det inte är den typen av frågor  jag tror fungerar – framförallt inte vid ett prov med tillgång till internet, vilket är nödvändigt om man skall göra det i Fronter. Ja, ni ser moment 22 problematiken i det.

Jag valde istället att göra ett ”vanligt” prov med essä frågor. Fördelen med det i en digital miljö är att det är mer möjligt att kunna bedöma färdigheter, och inte bara fakta. Jag som lärare får möjlighet att följa eleven i deras tankar.

En fördel med att göra provet i ett provverktyg är att när provet är klart och eleverna lämnat in så finns proven där i verktyget. Hade jag valt att låta dem skriva i en ordbehandlare så hade jag haft ett problem till, skall eleverna mejla mig proven, skall jag använda mig av en minnessticka och vandra runt och hämta proven fysiskt. Lärplattformen gör att vi kan vara på samma digitala plats samtidigt och samverka – detta gäller även prov. Det blir enkelt.

Framtid?
Jag tror på möjligheten att använda sig av den här typen som prov som lärotillfällen och som kunskapskontroll. Det jag funderar över är hur framtiden kommer att se ut, framförallt för de nationella proven. Jag skulle gärna se ett provverktyg på skolverkets hemsida där proven skall ske.

Kan proven i SO som snart drar igång vara testverksamhet för de skolor som redan är inne i – en till en – projekt? Kan vi komma ifrån tankarna om prov som kontroll av faktakunskap och istället rikta in oss mot färdigheter?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Niklas

     /  27 februari, 2011

    Intressant inlägg om något som vi lärare måste använda oss av. Ser att Internet-tillgång kommer bli mer och mer användbart, speciellt när fler och fler elever börjar få varsin. Skulle vara riktigt intressant att få se provet om du har möjlighet att publicera det.

    Svara
  2. Intressant att ta del av hur prov kan se ut i en ”varsin-miljö”. Det måste underlätta en hel del att använda sig att en lärplattform och ert Fronter måste ju också kunna utvecklas för att klara av andra frågekonstruktioner än just flervalsfrågor. Kan man ju hoppas.

    Svara
    • Var nog lite otydlig, det går jättebra att göra vanliga prov med vanliga textsvar i Fronter.

      Ja det underlättar verkligen att kunna samla provet automatiskt, det tar bort mycket av den administration som annars måste till.

      Svara

Kommentera

