Provfrågor

Jag fick en förfrågan om jag kunde lägga ut det prov som jag använde mig av som nämns i mina tidigare inlägg. Så här kommer de.

Första världskriget

Besvara två av de tre frågorna – valfritt vilka.

  1. I början av 1900 – talet så fanns det många saker som talade för ständig fred i Europa, men det blev  inte så.
    Förklara varför första världskriget bröt ut, och varför så många länder blev inblandade i kriget.
    ( Vilka var orsakerna till krigsutbrottet?)
  2. Berätta om första världskrigets händelseförlopp utifrån följande stödord.
    Skyttegravar, Marne, Schlieffenplanen, Västfronten, ubåtskriget, Östfronten, Ryska revolutionen, USA.
    Ni kan naturligtvis berätta om andra delar i kriget som ni känner till.
  3. Berätta om Versaillesfreden och resonera kring fredens följder.

Den stora anledningen till att jag valde att låta eleverna välja frågor är för att de skulle hinna med provet under den tiden som fanns tillgänglig för provet.

De vore intressant att få kommentarer kring de här provfrågorna. Vad tycker ni är bra och dåligt med dem?

Jag konstruerade dem med tanke på att provet skrevs med full tillgång till internet, och jag är framförallt intresserad av att kunna se elevernas färdigheter.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Högst intressanta frågor och jag får lov att säga att det är modigt att ta steget från de vanliga gamla proven till prov med dator och Internet. Då krävs det verkligen att man ställer ”rätt” frågor, och det känns som du gör det. Stora frågor som eleverna själva får undersöka och resonera kring. Speciellt den andra frågan gillar jag, brukar ha liknande frågor där eleverna ska länka samman olika historiska händelser för att förklara historiska processer. Hur gick provet för övrigt? Hur hanterade eleverna det? Var det många som klippte och klistrade måntro?

    Svara
    • Det gick över förväntan. Visst är oron i det här att eleverna klipper och klistrar, men jag tror faktiskt inte att det var någon som gjorde det den här gången, men det är klart helt säker kan jag ju inte vara. I bedömningssituationen var det en sak fick ta hänsyn till, precis som när inlämningsuppgifter bedöms.

      Jag är inte säker på hur jag skall ställa mig till det egentligen. Jag väljer ofta bort prov i min undervisning av många orsaker, men jag tror på den är formen. Det blir inte bara kunskapskontroll, det blir också ett lärotillfälle. Kan man se det så?

      Svara
      • Inlämningsuppgifter brukar jag komplettera med muntlig diskussion om jag känner att något är oklart eller fundersam över om för mycket klipp-och-klist har använts, borde vara applicerbart på prov av din sort. Måste dessutom vara mer givande, intressant och lärorikt för eleverna att skriva ett sådant prov än ett gammalt hederligt plugga-järnet-kvällen-innan-prov. Förhoppningsvis ger det även mer bestående kunskaper och färdigheter.

        taggad på att pröva själv, dock saknas datorer till eleverna. Varsin drar igång nästa läsår dock..

        Svara
        • Jo det är nog min tanke med. En idé jag hade men som inte blev genomförd den här gången var att följa upp provtillfället med en gruppuppgift / gruppdiskussion som uppföljning av provet för att befästa kunskaper. En PRAO vecka kom i vägen för det, skall försöka få till det nästa gång.

          Svara
  2. Väldigt intressant formulerade frågor! Som pedagog använde jag mycket reflektionsfrågor som jag aldrig satte poäng på utan istället diskuterade vi betyg utifrån den diskussion och reflektion som eleven fört utifrån sitt kunskapande där provet var en del av många i läroprocessen vid olika moment. Oftast var det eleven som motiverade för mig utifrån vilka kursmål de arbetat med hur de låg till betygsmässigt och vid den individuella utvecklingen. Fantastiska samtal måste jag säga!

    För att nå de högre kriterierna i ovanstående frågor kan man lägga till analytiska frågeställningar. Exempelvis följdfrågor på fråga nr 3 kan vara enligt nedan:

    Vad skulle du vilja säga är förutsättningarna för att skapa fred vid krig/konflikter? Finns det några andra fredsavtal vid andra konflikter/krig som kan jämföras med Versaillesfreden? Vilka och vad är likheterna/olikheterna? Om du hade varit med vid Versaillesfreden med fullt mandat, vad hade du gjort annorlunda?

    Jag menar inte att man ska ställa alla dessa följdfrågor. Men man bör fundera på hur man kan lyfta elevens resonemang. När man ställer sådana frågor tvingas eleven använda sig av fakta men också förståelse och förtrogenhet. Samt färdighet i olika former förstås, exempelvis informationssökning och förmågan att dra egna slutsatser.

    Bara en tanke 🙂

    Svara
    • Tack, det är just det jag trilskas med i mina funderingar kring provfrågor. Jag vill ofta undvika att ha med för många delfrågor, samtidigt som jag vill få in just den typen av resonemang som du beskriver.

      Gillar dina exempel på frågor och jag kommer absolut att testa att föra in liknande frågeställningar framöver.

      Svara
  3. Tjaba
    Känns som du tagit mina frågor ha ha. Brukar ha liknande upplägg, att de får välja ut några stora frågor. Istället för internet prov ger jag dem frågorna nån dag innan, vi har inte datorer än till alla elever. Men nu när vi snart får dem så ska jag prova det upplägget. Min sambo som är bildlärare, kom en gång på en intressant provfråga till 1vk som jag använt är: Om du vore en fågel och flög över Europa 1915 vad ser du då? Den frågan brukar jag ha som valbar essäfråga. Tycker att den väcker många tankar. Samt att man kanske ska ta hjälp av lärarkollegor med helt andra ämnen.

    Svara
  4. storahöga

     /  22 mars, 2013

    asbra

    Svara
  5. storahöga

     /  16 april, 2013

    fett bra petterboy!

    Svara

Kommentera

