Sociala medier i skolan

Skall vi använda oss av de sociala medierna i skolan? – Självklart säger en del medan andra höjer förskräckt på ögonbrynen och undrar vad man över huvudtaget pratar om. Facebook, Twitter osv ses fortfarande som en fritidsaktivitet där man talar om att potatisen kokat över. Inte en mötesplats där information och diskussion är lätt tillgänglig.

Det är naturligtvis inte bara inom skolan den diskussionen förs, det är likadant i hela samhället. Det är också av någon anledning en het fråga, många höjer rösten och ryter till runt användandet av sociala medier. Det tydligaste exemplet under den senaste tiden är väl Katrineholm och ”striden” om kommunchefens användande av sociala medier – det gillades inte av Katrineholms Kuriren.

Skall vi få använda oss av Twitter / Facebook på skoltid?
Igår pratade jag med @Anna_Kaya och @jensryden på twitter. Jens hade kommit hem från jobbet och blivit förvånad över att hans son inte hade hört någonting om jordbävningen i Japan i skolan. Ingen hade sagt något och ingen hade pratat om den stora katastrofen. Jag och Anna ville väl tala om att antagligen berodde det på att lärarna på skolan inte hade en aning om att det hade hänt. Jag visste det inte förrän klockan ett igår. Det är lite beklämmande – men anledningen är ju att man springer från en sak till en annan, man hinner inte med att ha koll på nyheterna. Vi kanske skulle ha en TV i personalrummet som visade Al Jazeera eller CNN, eller en radio som alltid står på i arbetsrummen.

Vad har nu detta med användandet av Twitter att göra? Jag får mycket av min omvärldsbild med hjälp av Twitter – jag utökar mitt nyhetsinhämtande genom Twitter och ofta får jag den första informationen om någonting via Twitter. Jag är övertygad om att det är likadant för många andra.

De sociala medierna är inte bara social mötesplatser där vi pratar vardag och strunt, det är också en spridare av nyheter. De sociala medierna är inte bara en distraktion från det som vi traditionellt ser som en verksamhets huvudfokus de kan också vara en förstärkare och förbättrare av det vi jobbar mot.

Kan vi ta in de sociala medierna i klassrummet – använda oss av dem under lektionstid – i kommunikation med eleverna och i kommunikation med omvärlden så kommer vi inte hamna i den situation som jag var igår. Jag hade inte gått en hel dag och inte varit medveten om en gigantisk naturkatastrof i ett av världens mest tätbefolkade områden.

På torsdag den 17:e mars är det ett Webinar på ämnet ”Sociala medier i skolan” du kan läsa mer om det här. Jag tänker delta, gör du det också!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Man kan illustrera det här med två exempel (hämtade från verkliga livet…) Min sambo, som undervisar i en förberedelseklass, tog upp nyheten på uppmaning av en upprörd elev som hört den (före min sambo). De tittade på Al-Jazeera, såg en animation om plattektonik och pratade kring fenomenet jordbävningar.

    Jag (som jobbar på samma skola..) och mina elever (årskurs 4) skrev veckobrev, bakade chokladbollar och tittade på Tom & Jerry, lyckligt omedvetna om vad som pågick.

    Min poäng är att olika grupper och olika situationer har olika behov. Mina elever övar hur instruktioner språkligt är uppbyggda (en stor utmaning för yngre och äldre barn, därav instruktioner för chokladbollar, faktiskt hade även Tom&Jerry-avsnittet en koppling till instruktioner 🙂

    Det finns tid att ta upp jordbävningen på måndag, då bättre förberett än att planlöst bryta undervisningen och titta på webb-TV, trolla fram Google Earth, googla fram animationer över tsunamis och subduktionszoner, följa twitterflöde etc.

    Mitt klassrum är inte någon nyhetsbyrå där jag måste kasta mig efter det senaste som matas ut på teleprintern. Missförstå mig rätt: jag tycker precis som du att skolan är för avskärmad från verkligheten, men det kan inte hastigt avhjälpas en fredageftermiddag. Det finns professionella nyhetsbyråer och -redaktioner som kan presentera informationen.

    Som lärare måste vi få lite tid (tur att det nu då är helg…) för att sätta oss ned och fundera över hur gruppen elever uppfattar händelsen och hur vi kan bidra till att skapa sammanhang och förståelse.

    Vad har de överhuvudtaget för förförståelse och för allmän ”koll”? Kanske ska man börja måndagen med ett oförberett/diagnostiskt prov med frågor i stil med ”Hur många tror du kommer dö i Japan?”,
    ”Vad skulle kunna hända nu i Japan?”
    ”Förklara hur en jordbävning går till!” ”
    Kan det inträffa jordbävningar i Sverige? Varför/inte?” ”Vad är en tsunami?”
    ”Förklara varför det strålar ut röda koncentriska cirklar på TV-kartbilderna på Japan?”
    ”Om du tittar i kartboken, kan du då förklara vad som hänt?”

    Det är frågor jag skulle vilja ha svar på, innan (!) jag tar ut riktningen för vidare undervisning. Och då kommer sociala medier automatiskt in i undervisningen, för det är precis som du säger: sociala medier SKA användas i undervisningen.

    Svara
    • Tack för intressanta tankar – jag menar naturligtvis inte att vi är någon nyhetsbyrå som skall kunna meddela allting men jag skulle vilja ha möjligheten, att som lärare välja att reagera eller inte.

      Sedan tror jag också att den oförberedda reaktionen på något som hänt kan vara väl så givande för eleverna som den väl förberedda lektionen – då kan vi tillsammans ta reda på vad som hänt. Jag jobbar iofs med äldre barn, det kanske finns en skillnad i hur vi angriper sådana här situationer.

      Svara
      • Jag tror inte heller den oförberedda reaktionen/lektionen är skadlig. Min sambo gjorde ju så och hon har rätt i det mesta 😉

        Det blir å andra sidan svårt att tänka sig att man ständigt följer nyhetsflödet, för att eventuellt kunna avbryta sin undervisning om det blir en jordbävning (eller något annat av samma magnitud, no pun intended…)

        Man får väl hålla sig nånstans mittemellan att stå på tårna i omvärldsbevakning och dåligt samvete för att man missat världsnyheterna under pågående lektion.

        Som utbildad SO-lärare förstår jag den frustrerande känslan av att man som enskild lärare (och skolan som system) har ”missat en världshändelse”. Men är det egentligen ett allvarligt systemfel? Även om alla våra kollegor hade Twitterkonton, så hade förmodligen de flesta missat händelsen. Du och jag gjorde ju det…

        Svara
        • Japp jag missade nyheten, även med twitterkonto, och det berodde ju på att jag inte kollade flödet under dagen. Jag kanske borde ha gjort det, det är det jag menar.
          Visst är det min egen frustration det handlar om, jag vill ha mer koll på omvärlden även under skoldagen. Så är det ju, skall försöka ändra på mig själv och kolla nyhetsflödet under dagen mer aktivt.

          Att ändra på sig är inte så lätt bara 😉

          Svara

Kommentera

