Mer kateder – vad handlar det om egentligen?

När jag startade den här bloggen så bestämde jag mig för att jag inte skulle reagera på skolpolitiken, Björklund eller något utspel om skolan i media här. Jag bryter nu mot den regeln eftersom #merkateder känns som något nytt i svensk skoldebatt. Reaktionen på Björklunds utspel om hur ”skolkrisen” skall lösas är enligt mig ett sundhetstecken. Den svenska lärarkåren reagerar äntligen mot bilden av svensk skolan som Björklund och Fp har målat upp för att vinna röster.

Björklunds bild av svenska skola
Röriga klassrum
Elever som inte bryr sig
Lärare som är oförmögna att skapa ordning.

Björklunds debattartikel i DN i söndags har egentligen i min mening en positiv infallsvinkel. Dvs. att lärarna är det den viktigaste resursen vi har i skolan – så långt håller jag med honom. Problemet är att han också målar upp en bild av att läraren släppt ledarskapet i klassrummet och att läraren inte leder undervisningen.  Han lyfter också helklassundervisningen speciellt som något som skulle kunna lösa saker och ting. Det är det som fått lärarna att reagera – det och användandet av ordet kateder som något positivt.

Vad Björklund och hans artikelskrivare egentligen menar med ordet kateder är jag inte helt säker på, men jag vet exakt vad det betyder för mig när jag läser artikeln. Återigen ser vi bakåt, återigen ser vi skolan så som den var för 40 år sedan. För den bilden av skola, det är skola det! Kopplar vi samman ordet kateder med Björklunds åsikt om att han inte ser meningen med att det skall finnas datorer i de svenska klassrummen så klarnar bilden än mer. I Björklunds ideal skola står läraren bakom sin kateder och tittar på sina elever som sitter tyst i rader och lär sig. I Björklunds värld är lära ut samma sak som lära in.

En aktiv lärarkår
Den största nyheten för mig med #merkateder är egentligen att lärarna har reagerat. I massor, ni kan se statistiken om hur många som varit med och diskuterat via hashtagen merkateder här.

Vi har gjort vår röst hörd. Äntligen har lärarnas reaktion fått utrymme i media på ett positivt sätt. Förhoppningsvis kan det vara början på något nytt, där skolan kan beskrivas som den är, där skolan kan få möjlighet att utvecklas och förbättras utan inblandning i detaljerna från politiker.

Förhoppningsvis kan lärarna fortsatt få plats i media – för att kunna visa vår bild. Berätta det vi vet och det vi kan. Visa skolan som den är och inte som SVT ”drama” visar den i klass9A.

”Läraren är skolans viktigaste resurs. Och lärarens viktigaste verktyg är att varje lektion undervisa och leda klassen. Pedagogiska trender har länge drivit lärarna bort från lärarledd undervisning. Den utvecklingen måste brytas och lärarna måste åter ta plats i klassrummet. Genom att undervisa, instruera och vara lärare kan lärarkåren vända skolans negativa trend. Det är hög tid att låta lärarna vara lärare.”

Så avslutar du din debattartikel Jan – sista mening Jan, det håller jag med dig om. Jag håller dock inte med dig om resten. Låt läraren vara lärare Jan, låt läraren få tid att planera sin undervisning Jan. Låt läraren få ägna sig åt undervisning. Låt läraren få efterarbeta sina lektioner och reflektera över sin undervisning. Det är där problemet finns Jan – mer och mer arbetsuppgifter som inte har med undervisningen att göra.

Jag skriver under på din sista mening – men jag antar att det betyder något annat för mig än för dig.

Det är hög tid att låta lärarna vara lärare!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Om man följer #merkateder på twitter så verkar vi lärare överlag tycka att Björklund målar upp en bild av den svenska skolan som inte är sann. Vi känner inte igen bilden av den abdikerade läraren och eleverna som inhämtar kunskap i ensamhet. Men i andra sociala medier verkar många lärare hylla debattinlägget, vilket måste innebära att de håller med Björklund om kaoset i den svenska skolan.

    Jag har funderat en hel del på detta. Ser vi olika saker i samma företeelser eller kan skolorna variera såpass mycket?

    Det är ju något att ta reda på kan jag tycka.

    Förövrigt håller jag med dig och Björklund om att det är dags att låta lärarna vara lärare. Frågan är hur vi kan skapa bättre förutsättningar för det. Eller som jag skrev i min blogg. Detta vill vi lärare: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/03/detta-vill-larare-ge-oss.html

    Svara
    • Ja varför ser vi olika – jag tror faktiskt att till viss del beror det på att skolorna, och kommunerna fungerar så olika. Det får vi helt enkelt ta reda på på något vis.

      Svara
  2. @Petter Du avslutar ditt inlägg med att be Björklund att ge dig saker som är din arbetsgivares, oavsett om det är en kommun eller friskolekoncern, ansvar att ge dig. Det är kommunen som väljer om det ska anställas fastighetsskötare, elevvårdspersonal, lokalvårdare, kanslister, administratörer etc eller om dessa arbetsuppgifter ska ligga på lärarna. Uppfattar jag dig rätt om jag tolkar detta som att du också instämmer med Björklund när han talar för återförstatligande av skolorna?

    Det är ju så att så länge kommunerna har ansvaret för skolorna gör de i väldigt hög grad som de har lust med lärares arbetstid, löner, arbetsvillkor etc, och Björklunds möjligheter att bevilja dina önskningar och rent handgripligt ge lärare utrymme att vara lärare är mycket små. Sådant är det svenska systemet, men det vet ju du som är so-lärare redan, såklart.

    Svara
    • @Morrica Klart jag vet – och egentligen ber jag väl inte Björklund om det eller hur. Jag ber honom om att rikta sin kraft i debatten åt det hållet. Inte att han skall fixa det personligen : )

      Och ja, jag hållar med Björklund om ett återförstaligande av skolorna – mycket beroende på just det du säger. Kommunerna använder lärare och många andra yrkesgrupper i andra roller än vad som är deras huvuduppdrag. Om det blir bättre med en statlig huvudman vet jag inte men jag tror i allafall att chansen är större.

      Svara

Kommentera

