Arbetstoppar

Den här tweeten twittrade jag igår – ni som är lärare förstår vad det innebär, ni som inte är det förstår nog inte hur mycket lättnad de där bokstäverna andas.

Utvecklingssamtalen är en av de viktigaste arbetsuppgifterna vi har i skolan. det är då vi träffar våra elever och deras vårdnadshavare under en halvtimme eller lite till och vi pratar om eleven och elevens lärande. Den perioden under terminen när vi gör det är den mest arbetstyngda perioden av läsåret. Det är under den här perioden vi lärare sliter ordentligt, det är under den här perioden vi gör veckor med 60 arbetstimmar och mer.

Själv satt jag och skrev de sista omdömena fram till klockan 23 flera dagar den senaste veckan.

Det finns en hel del problem med den här situationen tycker jag. Det största problemet är kvaliteten på det vi lärare gör. Är vi lika bra på utvecklingssamtal 4 för dagen som jag är under de första? Är omdömena jag skriver klockan 23 lika bra som de jag skriver under min ordinarie arbetstid på förmiddagen. Blir de IUP: er jag skriver tillsammans med elev och vårdnadshavare lika bra? Sedan kan vi ju prata om ojämn arbetsbörda, övertidsersättning som inte betalas ut och andra fackliga frågor men de är ganska ointressanta i sammanhanget.

Jag är i allafall klar nu. Bara några uppföljningssamtal kvar.

#lättnad

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

