Spinning Jenny och kreativitet

Spinning Jenny
På min arbetsplats finns ett sånt där skämt oss lärare emellan. Det går väl ut på att en del ämnesområden är rätt svåra att göra kul, en del saker man pratar om och lär ut till sina elever är rätt tråkiga. Mina kollegor som inte är SO lärare brukar alltid ta upp Spinning Jenny och industrialiseringen som ett av de där områdena. Vi som är historielärare försvarar naturligtvis detta utomordentliga exempel på teknikdriven samhällsutveckling, men samtidigt ligger det kanske något i det. Textilindustrins utveckling under engelskt 1700 – tal är väl inte något som är riktigt motiverande.

De här var min utgångspunkt när jag satte igång ett filmprojekt runt industrialiseringen.

5 filmer om industriella revolutionen
Tanken blev att vi tillsammans skulle skapa en sida på vår blogg med några filmer som handlar om olika delar av den väldiga samhällsutveckling som påbörjades för  200 år sedan. Att använda den tekniken som förändrar samhället nu, för  att berätta om det som förändrade samhället då. Ni kan se kortversionen av instruktionerna här.

Nu  är snart arbetet klart, och jag har sett en fantastisk kunskapsinhämtning bland eleverna. Det har verkligen gått in med liv och lust för att skapa bra, roliga, intressanta filmer om sitt ämnesområde.

Det kreativa arbetssättet gav bättre kunskap.

Kan vi alltid arbeta så här?
Det enkla svaret är egentligen tyvärr – Nej.

Nu kanske jag är negativ, men för mig är det rätt självklart att vi inte alltid kan lägga den tid som behövs för en mer kreativ uppgift. Vi måste avhandla vissa saker på ett mer tidseffektivt sätt. Den kreativa processen måste få ta lite mer tid. Dessutom passar inte den här typen av uppgift alla, många elever behöver mer strukturerad, innehållsinriktade uppgifter.

Webbpublicering
Inom en vecka kan ni se filmerna här
– jag twittrar naturligtvis ut det när det är klart också. Om ni kan och har möjlighet så får ni jättegärna kommentera elevernas filmer och ge dem feedback. Det är den stora fördelen med webben som arena för skolan, att vi publicerar saker som människor kommer att se och ta del av. Det behöver inte längre vara texter som hamnar på mitt skrivbord i en stor rättningshög, som läses av bara mig och sedan glöms bort.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

