The Multinizer

Läser om The Multinizer på Micke Gunnarssons blogg, och känner igen mig.

Jag såg debatten på DN häromdagen om skolan. För mig var det en rätt stor besvikelse av många olika orsaker. Framförallt eftersom SKL inte var representerat och det innebar att Björklund fortsatt kunde stå och säga att han vill ge lärarna högre lön men det är ju inte han som är arbetsgivare. Jag var också väldigt besviken över valet av moderator, eller kanske inte valet men på vilket sätt Alexandra Pascalidou gjorde det på. Hon kändes opåläst och förde sin egen agenda. Talande var när Björn Kindenberg äntligen fick chansen att lägga ut texten och pratade om vikten av möjlighet till förberedelse. Då uttryckte sig Pascalidou på ett rätt nedlåtande sätt. Väldigt tråkigt!

Det Björn under sitt slutanförande är väldigt viktigt. Skall vi kunna höja resultaten, öka vår elevers måluppfyllelse så behöver vi få chansen att förbereda oss.

Det är där jag fastnar nu, möjligheten för förberedelse och lärarens roll som The Multinizer. Alltså läraren som skall vara tillgänglig hela tiden för alla möjliga olika uppgifter som drar läraren från vårt huvuduppdrag. Det kan bero på att jag kände mig en mutlisportare under gårdagen där jag satt med en klassuppsättning prov, en mamma i telefonen, några elever som bråkade, ett gäng andra elever som ville pratat skolresan, en lärarkandidat som undrade. Bilden som Micke målar upp över dem som alltid säger ja, med ridspö, tennisrack och bowlingklot. Visst är det jag.

Jag behöver nog bli bättre på att säga nej.

Vi lärare behöver nog bli bättre på att säga nej.

Lämna en kommentar

1 kommentar

Kommentera

