Demokrati, klassrummet och relationer

Ja jag vet att jag är tjatig men jag lovar att det här kanske är sista gången.

Magnus Blixt bloggade här om dagen om Demokrati i skolan, han startade inlägget med ryggmärgsreaktionen kring händelserna på Utöya i fredags. Som Magnus uttrycker det så vill man bara stoppa huvudet i sanden och låta tiden gå så att vi slipper se det jobbiga. Den utvägen är fel, vi kan inte låtsas som inget hänt, vi måste se sanningen i vitögat, vi måste tala om det, samtala, belysa och förklara.

Demokratin den viktigaste uppgiften

Är vi en demokratisk skola för att vi har klassråd och formella strukturer för demokrati? Jobbar vi med demokratin i skolan för att vi låter elever vara med vid anställningsintervjuer? Är vi demokratiska för att eleverna då och då får vara med och påverka undervisningsform och innehåll?

Demokrati är mycket mer än de formella delarna, och det är därför jag tycker att Magnus Blixts inlägg som jag länkar till ovan är så bra. Det handlar inte om den formella demokratin, det handlar inte om att få vara med att bestämma. Den verkliga upplevelsen av att leva i ett demokratiskt samhälle får man först när diskussionen, och samtalet är närvarande. När vi tillsammans kan prata om det som behövs pratas om. När min åsikt inte är mindre värd än din. När du tar mig på allvar oavsett vem jag är.

Klassrummet en viktig plats

Jag pratar egentligen inte om lokalen utan om mötet i mellan elever och vuxna i skolan. Det är i klassrummet vi som lärare har den stora möjligheten att vara den som visar hur det kan vara. Vi som lärare kan vara de som hjälper till att skapa upplevelsen av demokrati. Genom att vi lyssnar på eleverna, låter dem uttrycka sina åsikter i alla ämnen, låter dem samtala prata och gemensamt lösa problem. Det är det samtalet som är det centrala i att förstå vad demokrati är för något.

Relationer är grunden

För att vi skall kunna samtala, prata med varandra och lösa problem, behandla konflikter så måste det finnas en fungerande relation mellan oss alla. Vi i klassrummet måste lita på varandra.

 

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Diskussionen om demokrati går längs många vägar. Nu har vi kommit till tvärgatan ”upplevelsen av demokrati”. Genom samtal ska elever delges en känsla av att de befinner sig i en levande demokrati. Tyvärr är det nog så att demokratins kärna förutsätter ett faktiskt medbestämmande, vilket i sig ger mer än en upplevelse av demokratins kärnvärden.

    Låt oss inte hamna i upplevelsetråden!

    Svara
    • Njä – upplevelsen är viktig men det är väl inte det som är poängen. Det viktiga är att demokrati inte bara är formellt, och att vi inte får luta oss tillbaks för att vi har demokratiska strukturer.

      Svara
  2. Tack för att du länkade till det här Petter. Mycket bra inlägg.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: