Twitter och skolan!

För ungefär två år sedan så upptäckte jag twitter. Det var ju inte så att jag inte hade hört talas om det innan, men det var då jag skapade mig ett konto och fastnade i diskussioner. Fastnade i flytet, dynamiken, öppenheten i samtalet på twitter. Twitter har något som jag tycker att andra sociala nätverk saknar, möjligheten för vem som helst att lägga sig i, att lägga näsan i blöt, att bidra.

När det gäller min yrkesvärld, skolan så är twitter ett överlägset verktyg för diskussion just beroende på detta. Vem som helst kan delta, vem som helst kan vara del av diskussionen som förs på twitter. Den är inte dold, den är öppen.

När sedan det finns drivande personer som tar tag i saker och ting, organiserar, fixar tweetups, ordnar diskussioner och samtal så blir det ännu bättre.

#skolchatt
Det senaste inslaget som jag upptäckte här om dagen är #skolchatt. Varje torsdag klockan 20:00 skall det diskuteras skola under hashtagen ovan. Visst är det smart. Vem som helst kan hoppa in och delta, under en och samma tid i veckan. Du behöver inte vara där men du kan om du vill. Du behöver inte delta aktivt du kan bara följa flödet och se vad som sägs.

#skolchatt igår diskuterades den pedagogiska diskussioner under våra arbetslagsmöten. Jag saknar fortfarande tiden föfr den på skolan, ni vet hur det är det praktiska måste lösas först. Men i och med Twitter så finns den där diskussionen där ändå, inte med alla mina kollegor, men med många många fler lärare från vårt avlånga land.

Så om ni nu inte har ett twitterkonto, skapa ett och kom och lyssna, delta, bidra. Det är värt det.

 

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Så klokt och precis som jag också tänker kring nyttan och glädjen med twitter. Tack, det här inlägget förgyllde min dag :)!

    Svara
  2. Tjaaaa Petter! Här sitter man i lugnan ro och går igenom lite bloggar man följer och så dyker din nuna upp som en länk i ett inlägg. Coolt:) Får nog bokmärka din blogg också. Och kanske äntligen göra slag i saken vad gäller twitter. Har kikat på det. Har skapat ett konto. Men inget mer… Nu kanske det är dags.

    Hälsa Petra!

    Kram Lena

    Svara
    • Hej Lena
      Tycker absolut du skall göra hoppa på Twittertåget ger massor.
      Hoppas ni har det bra, hälsa Krille och familjen – tycker vi får försöka träffas någon gång. Det var länge sen vi sågs : )

      // Petter

      Svara
  3. Vilken underbar blogg du har här. Har fastnat helt i dina texter. Ska genast bokmärka dig så jag inte tappar bort dig 🙂

    Svara
  1. Lärare lär – #Skolchatt och Edcamp « Välkommen till verkligheten
  2. Twitter och skolan! | Digital kompetens | Scoop.it

Kommentera

