1 – 1 och individualisering

Jag lyssnade med ett halvt öra på #skolchatt igår, på den fortsatta diskussionen kring 1 – 1. En sak som togs upp men jag tappade bort i flödet och som inte fick så mycket plats var hur individualisering kan förändras och förbättras med hjälp av att använda sig av digitala kommunikationslösningar inne i klassrummet. (och utanför)

Jag har aldrig varit nöjd med mitt sätt jag har lyckats individualisera undervisningen i klassrummet. Jag har kännt, precis som många andra att min tid inte har räckt till för alla eleverna i klassrummet. Jag har också tyckt att det är frustrerande svårt att lägga sig på rätt nivå för alla elever. Det som är för svårt för några är alldeles för lätt för andra.

Ja jag anar at ni känner igen den här frustrationen.

Individualisering blir lättare med digital kommunikation!
När du har datorn i varje hand i klassrummet så underlättar det processen med varje elev. Det kan vara så enkelt att det inte syns lika lätt vilken uppgift eleven arbetar med eftersom instruktioner och uppgifter finns på skärmen, och inte på ett papper som kompisarna kan se.

Kommunikationslösningar finns det massor av, man kan använda sig av någon lärmiljö som skolan köpt in eller av något av de gratisalternativ som finns och fungerar utmärkt. Jag använder mig av Skype med mina klasser. Det finns olika fördelar med olika verktyg. Jag gillar Skype eftersom det finns möjligheter till gruppmedelanden, röstsamtal, videosamtal och att skicka filer mellan varandra. Jag har för det mesta Skype öppet på min dator under lektionerna och det händer ofta att jag får frågor från eleverna som faktiskt sitter där i klassrummet. Frågor från elever som aldrig frågar annars. Kontakt med elever som jag hade sämre kontakt med innan. I och med att vi har den kontakten så kan vi ha kontakt även när vi inte är i samma rum.

Tiden är min stora frustration när jag försöker hinna med varje elev på dennes nivå för att hjälpa dem att nå så långt som möjligt under korta tre år. Kommunikation över dator och internet har en stor fördel och det är att den inte är tidsbunden. En fråga eller en diskussion kan utan problem fortgå över flera dagar. Frågor och svar, tankar och idéer ligger kvar där på samma plats, det är bara att scrolla ner och läsa in sig igen. Det behöver inte ske nu, det kan ske sen. Utan att det blir sämre. Missade jag chansen under lektionen? Klart jag gjorde, men vi kan ta upp tråden under nästa. Vi kommer ihåg, informationen finns där.

Den formativa processen blir bättre med 1 – 1. Möjligheterna för lärande diskussioner tillsammans med varje elev ökar tack vara kommunikationskanalerna som öppnar sig. Den diskussion som innan egentligen bara lämpade sig att vi tog en och en tillsammans kan jag som lärare nu föra med ett flertal elever samtidigt. Det ökar antalet tillfällen där varje elev kan få hjälp i sin utveckling med det som den personen behöver.

Digitala IUP verktyg där elever, föräldrar och lärare har tillgång till samma information och är fungerande kommunikationslösningar gör också att vi kan ha tätare kontakt med varandra och jobba tillsammans för elevens utveckling. Det är ett fantastiskt framsteg!

Det är mina tankar och där jag är just nu i min utveckling kring arbetet med 1 – 1 och individualisering. Har du några bra tips? Hur gör du i din undervisning?

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jag blir alldeles varm inombords av att läsa hur du lyckas bättre med individualiseringen iom 1-1. Det är ju precis så det ska vara!

    Tack för att du delar med dig!

    Svara

Kommentera

