Google Ngram Viewer

En torr rubrik med ett torrt utseende med ett makalöst innehåll.

Hittade in på Google Ngram Viewer via detta TED talk

Kortfattat om ni inte vill se videon så har de indexerat användandet av ord och fraser i de böcker som Google scannat in i sitt gigantiska digitaliserings projekt. Man kan sedan söka i deras databas och se hur användandet förändras över tid. Detta presenteras i ett enkelt linjediagram. Man kan också jämföra ord och fraser.

Jag testade ett ord som jag sysslar mycket med just nu eftersom jag sitter och försöker få ihop en givande och bra planering för 1900 talets historia.

Ordet jag sökte på var ordet war i böcker skrivna på engelska. Två tydliga toppar syns och de finns på ganska givna tidpunkter i under 1900 talet.

Visst är det väldigt häftigt. Kan ni tänka er den här inledningen på 1900 talets historia, när man med ett tydligt visuellt stöd kan visa krigens tidpunkt.

I filmen ovan visas en graf över användandet av namnet Marc Chagall på tyska. Är det någon som kan lista ut vilken religiös tillhörighet han hade?

Det är nästan kusligt tydligt.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Sven Ögren

     /  30 september, 2011

    Grafer har jag alltid gillat. Jag tycker att de på ett utmärkt sätt beskriver viktiga saker. Förutsatt givetvis att de valts på ett analytiskt sätt. Att förmedla grafernas möjligheter till elever är inte alltid så enkelt men Hans Rosling har ju visat att det är genomförbart även om även han har stött på en del kritik från olika vetenskapliga granskares sida. Nu ska jag ge TED ytterligare en stund av mitt liv. Jag brukar sällan bli besviken.
    Sven

    Svara

Kommentera

