Med datorn i klassrummet förändras ingenting

Har jobbat på en 1 – 1 skola nu i lite mer än ett år och när datorn flyttar in i klassrummet förändras absolut ingenting om inte läraren vill att det skall förändras och aktivt verkar för det.

Vilja förändra
För att utrustningen vi har i klassrummet skall vara till någon nytta så behöver läraren i klassen driva förändringen genom att ändra sitt sätt att arbeta. Att införa uppgifter som utnyttjar datorns potential. Eleverna själva gör det inte, den digitala infödingen existerar inte.

Eleven är en skicklig konsument (av det hon känner till)
Ungdomar idag är skickliga konsumenter av information av det de känner till. De har svårt att ge sig på något nytt, att söka sig vidare. Det gör att de är inmålade i sitt hörn av Internet. I det hörnet finns de kända, i hörnet finns Facebook, där finns youtube, där finns Google, och där Google finns där finns Wikipedia.

Tyvärr slutar det där för de flesta, de är inte medvetna om den enorma mängd resurser som finns där ute. Det är lärarens uppdrag att visa vad som finns, vidga deras vyer och utöka kunskapen om Internet för varje elev.

För att vi skall kunna visa och vägleda så måste vi också vara väl bevandrade i det digitala landskapet.

Datorn förändrar ingenting det måste vi lärare göra!

Annonser
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Bortsett från att din tolkning av begreppet digital införding nog inte stämmer med min så har du helt rätt.

    Svara
    • Håller med att jag förenklade digital infödings begreppet en aning men jag vidhåller nog att de inte finns och att det är en myt.
      Hur skulle du vilja definiera begreppet? Tycker den diskussionen är mycket intressant.

      Svara
      • Digitala infödingar är de som växt upp i den digitala världen – haft tillgång till eller åtminstone levt bland digitala artefakter under hela sin livstid. För dem är mobil teknik och Internet självklara företeelser, som om de alltid varit tillgängliga.

        Det betyder att de är helt komfortabla med vår tids tekniska prylar, betraktar dem som självklara och inte har några hämningar beträffande deras användande.

        Det betyder emellertid inte att de behärskar alla möjligheter (t.ex. för lärande) som dessa tekniker erbjuder. Här spelar sannolikt socioekonomisk bakgrund en påtaglig roll.

        För övrigt: själva elevrollen motverkar eleven som en drivande kraft i utvecklingen av undervisningen

        Svara
        • Ja det är min definition också, och det är just det jag menar. Det är svårt att ta sig ur komfortzonen – tekniken är ingen självklarhet. De är dock väl orienterade där det känner sig hemma.

          Svara
  2. Erfarna lärare lär av eleverna. Öppna kunskapen. Du kan själv skapa kunskapens.

    Svara
  3. Jag håller med om att det hänger på oss lärare och att vi som vanligt måste hjälpa till att vidga elevernas vyer.

    Min erfarenhet är att precis som de flesta människor är även många barn och ungdomar bekväma och lite konservativa. Ska vi vidga deras vyer och utmana dem så att de tar ett språng i sin utveckling så måste de komma lite utanför sina bekvämlighetszoner och dit beger de flesta sig inte på eget initiativ.

    Jag håller med om att eleverna är proffs på mediekonsumtion, men att många inte är alls lika duktiga på att använda Internet för sina studier. Det är lätt att de fastnar på Wikipedia, som har den fördelen att det är gratis (även hemifrån) eller bara läser (och plagierar?) andra elevers skoluppsatser från Mimers brunn …

    Vi måste alltså till exempel hjälpa dem att hitta böcker de annars inte skulle ha hittat eller valt (jag är svensklärare 😉 och hjälpa dem att hitta informationskällor på nätet som de annars inte skulle ha hittat eller valt. Och vad gäller Internet måste vi hjälpa dem att känna igen vad de kan ha nytta av, ett källkritiskt tänkande och hur man använder källor (använder källhänvisningar, bearbetar materialet så att det blir deras eget, skiljer på eget och andras material och så vidare).

    Vänliga hälsningar
    Charlotta

    Svara
  4. Håller med. Vi kan inte säga hela tiden att vi är digitala infödingar om vi ska arbeta med barn och ungdomar som inte är det. Vi lever ju alla i samma värld. Hur tycker du läraren ska arbeta i detta digitala landskap med eleverna för att de ska nå ett mer kritiskt tänkande. Vore intressant att läsa mer om dina tankar. Du kanske har skrivit om det tidigare? Har inte hunnit kolla

    Svara
    • Jag har skrivit mycket om detta ämne, men kanske inte just med källkritiskt fokus. Men du har helt rätt, det är en av de viktigaste kunskaperna vi som lärare har att lära ut.

      Hur tar vi oss an nätet med källkritiska ögon? Tål att funderas på.

      Svara
  5. Ah, så väl skrivet, precis så är det ju! Det är vårt ansvar som lärare att såväl sätta oss in i hur detta ”nya” verktyg fungerar och vilka möjligheter det öppnar, som att orientera oss på Internet för att faktiskt kunna guida våra elever. Detta ansvar kan vi inte lämpa över på någon annan, och framför allt inte på eleverna i någon luddig tanke om att de är ”digitala infödingar” eller ”kan det här med datorer”.

    Tack för att du lyfter denna viktiga fråga!

    Svara
  6. Mycket bra skrivet!
    Är inte lärare men slåss frenetiskt för att skolan ska ta till sig tekniken och arbeta med den. Inte helt övertygad om att alla lärare är så entusiastiska över detta med modern teknik.

    Svara
    • Så sant, alla lärare är verkligen inte positiva till tekniken. Men många är det och jag tror vi blir fler och fler.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: