Motivation och ansvar och ((entreprenörskap))

Vad är motivation?
Ordet motiv betyder bevekelsegrund och motivation är ett system av motiv för handlingar. Svenska Akademins ordlista skriver också ut ”inre motivering” – vilket för mig är kärnan. Motivation är en inre drivkraft – motivationen måste komma från dig själv personligen. Det är inget som kan komma utifrån, det är inget jag som lärare kan ge elever.

Missförstå mig rätt nu – Jag kan skapa uppgifter som är tilltalande, inspirerande eller till och med och törs jags säga det nu ”roliga”. Jag kan jobba med miljön där vi arbetar och skapa en positiv atmosfär som uppmuntrar och underlättar lärande. Men jag kan inte ta motivationen i händerna och trycka in den i eleverna, det måste komma från dem.

Pojkar
Jag är högstadielärare, jag jobbar med elever i de yngre tonåren och det finns en tydlig skillnad mellan könen när det gäller den inre känslan av motivation för skolarbete. Flickor har som regel relativt hög motivation och de vill lära sig så mycket det kan under den tid de är i skolan. De har höga mål och de tar ansvar för sin situation och sitt eget lärande. Pojkar har som regel inte hög motivation för skolarbete, vilket medför att de inte tar ansvar för sin situation och sitt eget lärande.
(Ja jag generaliserar)

Ansvar för sitt eget lärande 
Entreprenöriellt lärande betyder egentligen att elev skall ta ansvar för sitt eget lärande. Att eleverna skall bli inblandade i planering och utvärdering av arbetet i klassrummet. Personligen tycker jag att entreprenörskap är ett sånt där ord. Ni vet ett sånt som kommer bli en svordom inom skolan snart. Anledningen till det är att det förutsätter att elever skall ta ansvar för sitt eget lärande, att driva utvecklingen av sin egen kunskap, att hitta kreativa lösningar på problem.

Jag tror inte vi kan motivera elever bara för att vi tror att de skall vara det. Vi kommer inte får en generation ungdomar att förändra sin syn på skolan och hur viktig den är genom att tro. Vi kommer inte heller att göra det i projektform, det finns många bra projekt som drar fram de förmågor som skolverket pratar om är entreprenöriella. Finn upp, Snilleblixtarna osv. De är bra projekt, mycket bra till och med men de är just projekt. De är inte vardag.

Hur motiverar vi de omotiverade?

I skolan är orden motivation och ansvar nära sammankopplade. Känner jag inte ansvar för mig själv och det jag gör så kommer jag inte heller känna mig motiverad att göra uppgiften som ligger framför mig. Känner jag inte motivation för uppgiften så kommer jag inte heller att känna något ansvar för att göra den.

Hur skall vi få de omotiverade att känna ansvar?

Hur skall vi få pojkar att se skolan som viktig?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

