Är läraryrket ett liv?

Frågeställningen kom upp under #skolchatt i torsdags. Jag såg den glimta till i flödet men jag hängde inte på diskussionen då. Det kanske var synd eftersom jag inte kunnat sluta fundera över det.

Vi diskuterade sociala medier i skolan och allt som det berör så att säga. Jag har läst tillbaka och den här diskussionen kom upp som en del i en etisk diskussion. Dvs eftersom det vi gör på nätet, på FB, på Twitter, eller på bloggen är offentligt. Vad kan vi göra, säga, visa om oss själva. Just med tanke på att vi är lärare.

Har vi som lärare ett större ansvar att inte gå över gränsen i alla sammanhang?

Läraren är en offentlig person
I det lilla samhället bland elever och elevernas föräldrar för jag jobbar, där är jag en offentlig person. Eleverna på skolan och deras föräldrar vet vem jag är, och utifrån det så har jag ett större ansvar att vara en vuxenförebild än gemene man. Även när jag är ledig.

Nu bor inte jag på samma ort som där jag arbetar. Det betyder att på orten där jag bor, där är jag bara Petter. Inte lärarPetter och därmed är jag inte längre en offentlig person.

Gränslöst
Nätet är dock gränslöst – det jag gör, säger, tänker på nätet finns där för alla att se. Det betyder att där är jag offentlig. På nätet har jag mitt vuxenansvar.

Men vad betyder det rent praktiskt? Vad får man som lärare göra utan att träda över gränsen för vad som är ok?

Är läraryrket ett liv?
Nej det är det inte. Läraryrket är ett yrke precis som alla andra. Vi som är lärare har valt att bli lärare, vi har satsat pengar på att utbilda oss till lärare, och de flesta av oss gillar yrket och trivs med det vi gör. (Faktiskt är det så.) Men det är ett yrke – det är inget kall.

I samhället idag så suddas gränsen mellan professionell och privat ut allt mer. Gränsen mellan tiden jag jobbar och tiden jag är ledig är inte längre självklar.

Kraven på den professionelle yrkesutövaren har i och med teknik utvecklingen ökat allt mer. Vi förväntas att vara uppdaterade och beredda på att jobba hela tiden. Som mannen jag satt bredvid på tåget till stan här om dagen. Det var tidigt och han somnade till, telefonen ringde och han hade en kund på tråden som ville ha reda på ett nummer av något slag. Från sovande på väg till jobbet så förväntades han på en gång komma ihåg en lång sifferrad.

För oss lärare är det inget nytt, för oss har det alltid varit så.

Misstag
Toleransen för att göra fel är idag otroligt liten. Människor accepterar inga misstag, framförallt inte om det handlar om något personligt och nära. Det finns inget mer personligt och nära än dina barn, därför så har vi lärare egentligen ingen möjlighet att göra några misstag. Gör vi det så är vi brända. I värsta fall för alltid och för alla personer i det lilla samhället där vi jobbar.

Är det ok? Har inte människor rätt att göra misstag? Får vi inte längre göra fel?

När jag gör fel – och tro mig jag gör fel – så vill jag få en reaktion. Tala om för mig att jag gjort fel, men sen kan det väl stanna där.

Är läraryrket ett liv och jag alltid har mitt vuxenansvar där jag aldrig får göra fel.

Var är vi då?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Läraryrket är både utsatt och skyddat. Personligen har läraren kolleger, elever och deras föräldrar som medaktörer. Men i skolan är h*n också skyddat från insyn i sin dagliga gärning – i klassrummet. Där kan misstag begås, felaktigheter läras ut och detta kan gå relativt obemärkt förbi. Lärarstilen kan vara ofruktbar för lärandeprocesser och det är ingen av kollegerna som ingriper. Det ska gå långt innan h*n uppmärksammas och för stå till svars för sitt sätt att sköta sitt jobb.

    Detta är en annan beskrivning av läraryrket.

    Svara
    • Ja på det viset är det ett skyddat yrke, men utvecklingen i skolorna går mot mindre ensamarbete och mindre stängda klassrum.

      Svara
  1. Vem är du, vem är jag? « You're no different to me

Kommentera

