Vad är lagom?

Torsdagens #skolchatt lämnade mig som vanligt med en del tankar som behöver mer utrymme än 140 tecken. Den här veckan handlade det om hur storleken på gruppen påverkade undervisningen och resultaten för eleverna.

Vi kom fram till att en grupp inte skall vara för stor men absolut inte heller för liten.

Så vilket är detta lagomtal?

Helklassundervisning – pratar vi om ren föreläsning där läraren berättar och förklarar för en hel klass så kan egentligen gruppen vara hur stor om helst. Det är endast lokalen som sätter gränsen.

Helklassundervisning med dialog – I ett klassrum där helklassundervisningen präglas av dialog så finns det ett lagomtal, men det talet kan skifta under olika förutsättningar och hur vi ser på just dialogen. Kan det vara ok att några få elever kan vara de som för dialogen och att övriga kan lyssna så går det att vara fler. Vill vi att alla skall vara med behöver gruppen vara mindre. Själv tycker jag att en grupp mellan 20 – 30 elever är bra för detta, mindre så blir det svårt. Den övre gränsen har jag aldrig testat så det fungerar säkert med lite fler.

Enskilt arbete – Hur många elever kan varje lärare ansvara för under ett pass med enskilt arbete? Hur många elever som är lagom i ett klassrum när eleverna arbetar själva på egen hand beror på hur många lärare vi är där. Det handlar också om längd på arbetspasset. Hur mycket tid för hjälp och inspiration kan vare elev få av läraren?

Vad är minimum för varje elev i snitt? 2 minuter eller kanske 5?

Säger vi 2 minuter per elev med lärare under ett arbetspass på 60 minuter. 10 minuter bort för start och slut av passet. 50 / 2 = 25.

Det är den siffran vi måste vara överens om för att kunna diskutera hur stor en undervisningsgrupp kan vara. Hur många minuter är absolut minimum för varje elev under ett arbetspass. För säger vi att varje elev skall ha 5 minuter då är vi helt plötsligt i ett helt annat läge.

Organisation av undervisningen
I början av 2011 var jag i London och besökte BETT mässan. Under den veckan besökte jag en skola i Kent där de hade förändrat undervisningen och det stora målet vara att vara flexibel i arbetet och att kunna anpassa undervisningsgruppen efter vad det var de gjorde.
I och med att antalet elever som är lagom varierar beroende på vad vi gör så är det antagligen vägen som vi bör gå. Undervisningsgrupper som är flexibla, kan slås ihop till större när vi har helklassundervisning och som kan vara mindre när eleverna skall jobba enskilt.
Schemaläggningen bör anpassas efter det här och de lektioner när vi har enskilt arbete bör vara längre och mer sammanhängande så att vi kan öka antalet möten varje elev får med sin lärare.

Individualisering
Skolans undervisningsgrupper blir allt mer heterogena på gott och ont. Det finns bevisat stora vinster med att alla elever går i samma grupp. Dessa grupper med elever på alla nivåer ställer extremt stora krav på hur läraren planerar undervisningen och uppgifterna till varje elev.
Det slutar dock inte där. Väl i klassrummet så måste också varje elev få det stöd och den hjälp som de behöver. En del elever, framförallt de som tidigare inte var i klassrummet utan fick sin undervisning på annat sätt, måste få mycket mer uppmärksamhet av läraren för att kunna ha möjlighet att utvecklas så mycket som möjligt. Jag menar att individualisering av undervisningen inte ligger i planering eller dokumentation utan framförallt i det faktiska lärararbetet i klassrummet. När vi möter eleven, när vi samtalar med eleven.
Hur lagomtalet ser ut beror också på hur mycket tid varje enskild elev faktiskt behöver, inte medeltalet. För till sist så handlar det om tid, inte om dynamik och hur kul det är. Det handlar om hur många minuter varje elev får av sin lärare för att kunna gå vidare och lära sig mer.

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: