Glädje – #Lärartycket 6

Skall det vara skall det vara med glädje. Kanske inte först, kanske inte ens på ett bra tag men till slut skall vi mötas i glädje.

Det är min drivkraft och det som gör att dagarna går så fort i skolan. När vi träffas i klassrummet och tillsammans hittar de vägar vi behöver hitta. Tillsammans söker vi efter delarna och söker efter rätt plats att passa in dem. Tillsammans försöker vi se helheten. Det är ett pussel, antagligen det största pusslet.

Vi ses där varje dag lärare och elever. I tusentals klassrum ses vi med ett mål att gemensamt lära. Tillsammans utforskar vi världen, vi tar reda på, berättar för varandra, samarbetar.  Läraren är den som ordnar klassrummet, leder eleverna ut i världen och visar på alla under som finns. Utan läraren blir det svårare, utan läraren kommer vi kanske ingenstans. Så viktigt är läraryrket, att utan läraren stannar världen

Tillsammans är ett viktigt ord, för allt blir mycket lättare tillsammans.

Det är en speciell sak att ha drygt 100 elever man möter varje vecka. Under tre år möts vi nästan varje dag, sen rymmer eleven till nästa lärare till nästa steg. Här finns en stor del av lärarskickligheten. Att skapa relationer med våra elever, bra, positiva relationer som lyfter och hjälper eleven och läraren i vårt gemensamma arbete.
Vi träffas ofta, mest hela tiden sedan är det slut. Det är sorgligt, men egentligen är det framförallt skönt och bra. Vi har gnagt på varandra rätt mycket eleverna och jag under de där tre åren. Det är dags att gå vidare.

Jag ser fram emot den där dagen i juni. Nu är det återigen dags att säga adjö till ett gäng nior.

Att lära handlar om glädje. Glädjen att förstå, glädjen att veta, glädjen att blicka framåt. För att vi skall uppleva glädje måste vi må bra, vi måste vara överens, vi måste jobba tillsammans.

Glädjen hos eleven och glädjen hos mig när vi nått fram. När vi har förstått.

Skall det vara skall det vara med glädje!

Petter Bergenstråhle
SO lärare på högstadiet

Här kan du hitta en lista på alla som har skrivit och kommer skriva i #lärartyckets bloggstafett.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Vilket fint inlägg! Glädjen är definitivt central och den talas det sällan om i media.

    Svara
  2. Härligt inlägg som jag blir glad över. Visst är det just glädjen vi måste komma ihåg när det är som allra tuffast. Kraften och glädjen i det gemensamma lärandet med eleverna. Tack!

    Svara
  3. Härligt Petter!

    Svara
  4. sunnydaysandcoffeeinthemorning

     /  14 maj, 2012

    Det låter ju väldigt fint, och nu, som vuxen och tidigare student på lärarutbildning tror jag mig förstå tankarna och önskan.. Minns dock att som ungdom var jag plågad av många möten i skolan, ”tillsammans” var ett tvång jag genomled. För mig var kunskapen – det jag lärde mig – det roligaste, och ”tillsammans” var ett nödvändigt ont för att nå den kunskapen. Så tråkigt att det är så för en del!

    Svara
    • Tack för din kommentar – och du har så rätt. Alla lär olika och alla behöver olika saker för att de skall passa för just dem. Det är en av mina absolut största utmaningar som lärare att hitta de vägarna för varje individ.

      Svara
      • sunnydaysandcoffeeinthemorning

         /  15 maj, 2012

        Visst är det så, kan tänka mig att det är en utmaning. Glädje i klassrum har jag ändå tagit del av, på VFUn (lärarutbildningen) såg jag glädje i gemenskap och lärande i flera olika klassrum och åldrar, det var fint att se.

        Svara
  5. Man blir glad av detta inlägg och jag blr stolt över att ha ett av världens viktigaste yrke!

    Svara

Kommentera

