Vem vill vara lärare?

I mitt förra inlägg så beskriv jag varför jag gillar att vara lärare och varför jag fortfarande är det. Jag älskar yrket när jag får undervisa. När jag får vara i klassrummet och jobba med elever för deras kunskapers skull.

Igår hände det någonting – jag fick en törn, jag blev arg, jag blev uppgiven. Jag läste om fallet där en elev misshandlat en lärare, eleven har blivit fälld för misshandel men läraren får inget skadestånd eftersom lite våld får man räkna med när man är lärare.

”Tillsynspliktig lärare måste ha beredskap för att visst hot och våld kan förekomma vid ett ingripande mot en elev, på samma sätt som exempelvis en ordningsvakt eller polis. Därför ska ersättning för kränkning inte utgå i detta fall.”

Domstolen menar med andra ord att lärare skall klassas på samma sätt som yrkesgrupper som har rätt att själva utöva våld i tjänsten. Lärare skall vara beredda på våld på samma sätt som poliser som har utbildning i hur man försvarar sig och dessutom får bära vapen. Lärare skall ta emot slagen och stå ivägen! Vi får inte slå tillbaka, vi får inte försvara oss, men vi skall tåla lite våld.

Vem  vill bli lärare?
Vi har har ett samhällsproblem i Sverige, det är ett stort och allvarligt problem. Väldigt få vill bli lärare. Antalet ungdomar som söker till lärarutbildningarna är lågt. Mycket lägre än det någonsin varit. När vi får veta att vi får tåla lite våld uppe på all annan negativ rapportering om skolan då förstår jag att ingen vill söka sig till läraryrket. Det är en spik till i kistan, de låga lönerna, den absurda arbetsbelastningen, den låga statusen är de stora spikarna som redan sitter där. Kistan är snart klar nu. Bra jobbat?

När jag går till min arbetsplats så skall jag tåla lite våld. Jag skall vara beredd på att bli slagen lite, det ingår enligt en svensk domstol i min arbetsbeskrivning.

Läs om domen 
http://svt.se/nyheter/sverige/domstol-larare-ska-tala-lite-vald 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

