SKL och de tomma ordens gåta

Jag har lugnat mig nu, tillräckligt för att få ur mig en bloggpost kring SKL: s bud till lärarna.

Kära SKL 
Jag har förstått att ni vill satsa på lärarna i den här avtalsrörelsen. Jag har förstått att nu tycker att Sveriges lärare är underbetalda. Ja i alla fall de 10% av oss som ni anser är bra lärare.

10% av lärarna är alltså bra nog att få rimliga löner? Var kommer siffran ifrån? Jag undrar bara, eller är det så att ni tänker att vi kan nog kanske lura lärarna att tro att just de är bland dessa bra lärare och så kan ni få oss att återigen gå med på ett skambud som inte leder någonstans.

För ni vet ju lika väl som jag att budet ni gav lärarfacken i torsdags var ett skambud! Ett bud som ligger så långt ifrån den verklighet som vi lärare lever i att ni aldrig kunde tro att ni skulle få facken att säga ja.

Eller trodde ni det? Trodde ni att lärarna skulle jubla över 4% ett år och sedan inga garantier från en huvudman som vi hyser den största misstro mot.  Vi litar inte på avtal där kommunerna skall visa sin goda vilja och ge höga höjningar. Golven i våra avtal har under många år varit taken.

När facken sen säger nej så är er reaktion ”De stora förväntningarnas missnöje” – Ja vi lärare har stora förväntningar, rättmätiga sådana. Vi pratar inte om orimliga lönenivåer, vi pratar inte om någon slags fantasisummor. Utan högst rimliga löner för välutbildade akademiker med stor kunskap.
Jag förstår att de här utspelen är en del i er förhandlingsstrategi. Ni skall visa för allmänheten att lärarna är tokiga och ansvarslösa och kommer driva kommunerna i fördärvet med dera orealistiska krav. Allt för att minska effekten av vårt stridsvapen vid en eventuell konflikt. Men allt ni åstadkommer är ännu större misstro. Ännu mindre förtroende.

Så mycket var de fagra orden värda.
Så länge pratade ni väl om lärarna och om skolan.
Skall ni någon gång kunna få oss lärare att inte misstro det ni säger så får ni backa upp era fina ord med handling under en lång tid. Förtroendet mot er som motpart i löneförhandlingar och som huvudmän för skolan är kört i botten. Vi litar inte på det ni säger längre, det kanske inte är så svårt att förstå.

För mig är de tomma orden en gåta. Jag kan inte förstå hur en organisation som representerar Sveriges kommuner kan stå och prata om uppvärderandet av läraryrket ena dagen och nästa kasta smulor i ansiktet på dem. Jag kan inte förstå hur ni kan tro att vi skall lita på era fagra löften när ni inte en enda gång har levt upp till dem. Jag förstår inte.
Tomma ord ger mig ingenting men goda ord med substans som backas upp av handing det är en annans sak.

Så kära SKL – ta ert samhällsansvar och se till att komma med ett bud som är rimligt.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Vision från Nordiska RektorsRådet:
    2025 samarbetar skolorna i Norden kring skolutveckling och har inom OECD den modernaste lärmiljön för eleverna, de attraktivaste
    lärarutbildningarna, samt en lokalt inom länderna enad skolpolitik.

    Alla som verkar inom eller påverkar utbildning inom Norden präglas
    starkt av ledorden ”Trust, Pride and Passion”.

    ( Mer satsning på lärarutbildningarna mot 21st century learning, formativ bedömning som baspedagogik och relationell förmåga. Sedan kan lönerna gå upp REJÄLT. )

    Svara
    • Det finns inget sedan när det gäller lärarlönerna. Sedan passerades för länge sedan.
      De satsningar du räknar upp är alla bra och lovvärda, men att tro att vi kan göra det först och sen kan vi se till att vi har lärare som kan göra det också det är en aning naivt i mina ögon. För vem skall utföra förändringarna i en skola utan lärare?

      Svara
  2. Välskrivet Petter, jag har börjat en serie: ”Motståndarestrategier i avtalstider” och du gisslar så väl en som jag säkert kan ta upp. Ag har om och om igen låtsats att de ger oss bra påslag men sen gav ett långt avtal absolut ingenting. De har om och om igen talat om att de ska belöna duktiga lärare men sen är det rent hånfullt mot alla de som gör en oerhörd insats att säga att bara ynka 10% är duktiga. Det är rena förtalskampanjen!

    Svara
  1. Tvålfagra ord och brödsmulor « Välkommen till verkligheten

Kommentera

